Örnsköldsvik

Folkfest när Botniabanan invigdes

Tusentals människor tog emot kung Carl Gustaf och de övriga resenärerna när invigningståget anlände till resecentrum i Inre hamnen.

En speciellt sammansatt ungdomskör, med deltagare från Örnsköldsvik, Kramfors, Nordmaling och Umeå bjöd på en helt nyskriven och specialkomponerad låt under invigningen. ”Det går som på räls” har skrivits av Fredric Johansson från Örnsköldsvik och många gungade med när ungdomarna gjorde sitt framträdande.

– Jösses! Det var skitbra! Utbrast programledaren Anders Lundin.

Maud Olofson

Vice statsminister och tillika Centerns partiledare Maud Olofsson pratade sedan om att ”våga drömmen”.

– När jag växte upp i Örnsköldsvik pratade vi om en järnväg här och det var länge sedan jag började drömma om en Botniabana och en Norrbotniabana. Botniabanan är ett stort projekt men vi siktade mot stjärnorna. Nu kommer samhällen som ligger lite långt ifrån varandra plötsligt mycket närmare. För mig blir det lite enklare att åka från Umeå till Fjällräven Center för att heja på Modo.

– Botniabanan är framförallt viktig för näringslivet. Vi har i den här regionen energi och råvaror som är viktiga för hela världen. Men det krävs bra kommunikationer för att transportera råvarorna ut i världen, då behövs Botniabanan och Norrbotniabanan.

Nu i valrörelsetider hann Maud Olofson också med att prata lite politik, bland annat att regeringen anslagit 3,4 miljarder kronor för första delen av Norrbotniabanan. Sedan avslutade hon med att knyta an till drömmar och visioner.
– Botniabanan är ett projekt för hela Sverige, det ska vi visa nu när banan står klar. Det är så här man ska våga drömma.

Lennart Westberg

Lennart Westberg, vd för Botniabanan AB, sa i sitt tal bland annat att Botniabanan är nydanande.

– Vi har varit pionjärer när det gällt att fullt ut prövas enligt den nya miljöbalken som trädde i kraft 1999. Vi har byggt en bana för 250 kilometer i timmen, installerad med det nya europeiska trafikstyrningssystemet där vi är först ut i Norden. För våra medarbetare har det inneburit många utmaningar som testat kunnande och förmåga att organisera, planera och genomföra.

Lennart Westberg tackade alla för ett storartat arbete och tyckte att alla ska vara stolta över att ha byggt banan med kvalitet till nytta för kommande generationer.

– Tack alla ö-viksbor och alla andra berörda från övriga kommuner för att ni stod ut när vi borrade, sprängde, grävde, pålade, transporterade massor, krossade och allt vi gjord. Och tack till det stöd ni gett os under resan.

– Resultatet ser ni nu – en järnväg till nytta för oss alla.

E.M.D. och Malva

Efter invigningstalen uppträdde E.M.D. och när de inbjudna gästerna åt lunch i ett stort tält intill resecentrum underhöll den halvt lokala gruppen Malva.

En berguv, som senare släpptes iväg i Arnäs, visades upp på scenen och när invigningståget strax före halv tre lämnade perrongen för vidare invigningar i Nordmaling och Umeå släpptes allmänheten in i resecentrum. Många passade också på att ta en titt på det imponerande bygget.

Publicerat