Ekonomi

Turismen ökar

Under sommarmånaderna 2010 ökade antalet gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem i Västernorrland med 9 procent. Näst högsta ökningen i landet.

De officiella siffrorna för kommersiella gästnätter 2010 visar att Västernorrland ligger i toppen när det gäller hotell, stugbyar och vandrarhem. Under sommarmånaderna 2010 har antalet gästnätter i länet ökat med 9 procent vilket placerar länet på delad andraplats i Sverige. Motsvarande siffra för hela landet visar på en ökning med 4 procent. Den relativa ökningen av övernattningar under hela 2010 håller jämna steg med riket +5 procent.

Stugbyarna i länet är de stora vinnarna med en ökning på 27 procent under sommarmånaderna. I antal gästnätter är hotellen den anläggningstyp som ökar mest. Campingen har överlag minskat i Sverige sommaren 2010 enligt SCB:s beräkningar. I Västernorrland är det svenskarna själva som tycks ha valt andra boendealternativ medan antalet norrmän på campingplatserna i länet har ökat ordentligt, både i reella tal och i procent.

”Besöksnäringen har blivit allt mer betydelsefull för Sverige och för att kunna driva utvecklingen vidare är det viktigt att öka kunskapen om turismens roll och hur denna viktiga näringsgren påverkar kommunens, Höga Kustens, Norrlands och Sveriges ekonomiska förutsättningar”, skriver Siv Sandberg, chef för turismenheten i Örnsköldsvik, i ett nyhetsbrev.

Siv Sandberg fortsätter:

”Sveriges nationella strategi för tillväxt slår fast att besöksnäringen ska bli den nya basnäringen i landet och då gäller det för Örnsköldsvik och Höga Kusten att kraftsamla och anta utmaningen på allvar. Vi vill naturligtvis att människor ska välja att bo och leva här och vi vill att många ska besöka oss och stanna länge.

Vår största utmaning framöver är att behålla redan existerande attraktionskraft samt att fortsätta skapa ny attraktionskraft. Konkurrensen om människors intresse, tid och pengar är hård.

Den nationella strategin för besöksnäring tydliggör att Sverige har en mycket stor potential för ytterligare tillväxt och sysselsättning i besöksnäringen, men behöver fler attraktiva och högkvalitativa destinationer. Inom några år blir Norrland en egen region och då tror jag att starka besöksdestinationer som Åre, Swedish Lapland och Höga Kusten är självklara och viktiga besöksmål på Norrlands & Sverigekartan.

Om Höga Kusten ska vidareutvecklas till en kraftfull och attraktiv destination krävs att de samverkande parterna, fyra kommuner och näringen tar fram gemensamma mål och strategier för detta arbete. Destinationsutveckling handlar om att förbättra utbudet av produkter i form av boende, restauranger, handel, besöksattraktioner, evenemang och rekreation. Det krävs också av varje samverkande kommun och part att ständigt utveckla sina egna styrkor, profiler och attraktioner. Höga Kusten blir det som de ingående aktörerna bidrar med.”

Besöksnäringen i Sverige blir allt viktigare för sysselsättning och ekonomisk tillväxt. 2009 omsatte näringen 252 miljarder kronor och hade 160 000 anställda på årsbasis. Näringen är viktig också av andra skäl; inte minst för bilden av Sverige utomlands, för regional utveckling och som stöd för övrigt näringsliv.

Besöksnäringen i landet är ett komplext system. Den är sammansatt av en rad branscher, tiotusentals småföretag, ett större antal mellanstora företag och några riktigt stora. Vidare är den sammanlänkad och mer beroende av offentliga strukturer än de flesta andra näringar.

”Örnsköldsvik är en drivande och aktiv part i Höga Kustensamarbetet men det innebär också att vi behöver utveckla och förädla en turistisk strategi för Örnsköldsvik.” skriver Siv Sandberg.

Örnsköldsviks kommun inbjuder till samrådsmöten under våren 2011 för att dra upp riktlinjer för Örnsköldsviks turismstrategi.

Publicerat