Nyheter/Reportage

Färdigpackad från butiken

ICA Kvantum i Örnsköldsvik är första matbutiken i Västernorrland som erbjuder kunderna färdigpackade matkassar.

ICA drar nu igång en satsning på färdigpackade matkassar i Västernorrland och först ut är ICA Kvantum i Örnsköldsvik.

- Det är många som har frågat om vi inte kan erbjuda möjligheten att hämta
färdigpackade matkassar i butiken. Tidigare har färdigpackade matkassar varit ett storstadsfenomen och därför känns det väldigt roligt att vara först med att erbjuda detta till de boende i Örnsköldsvik, säger Patrik Nygren, handlare på ICA Kvantum i Örnsköldsvik. 

På ICA Kvantum kan kunderna numera kunna hämta ut sina färdigpackade matkassar i butiken. Man kan välja mellan tre olika alternativ: Matkasse Billiga Veckan, Matkasse Inspiration och Matkasse Inspiration Laktosfri.

Varje matkasse innehåller recept för fem middagar för fyra personer och hämtas i butiken. Efter sommaren kommer även de boende i Örnsköldsvik att kunna få sina matkassar levererade hem.

Enligt en SIFO-undersökning som ICA genomfört testar nästan 80 procent av de boende i Västernorrland nya middagsrecept högst två gånger i månaden. Inspiration hittar vi framförallt i tidningar (70 procent), på nätet (66 procent) och bland vänner (63 procent).

På frågan om varför man skulle vilja få hjälp med att välja att plocka ihop middagsmaten i en matkasse svarade 28.5 procent att de ville ha hjälp med inspiration, 15 procent svarade spara tid och 12.5 procent ville få större variation.

- Undersökningen visar att det är många som vill få hjälp med inspirationen när det kommer till middagsmaten. Jag tror också att många, inte minst barnfamiljer, kommer att uppskatta den ökade variationen och tidsbesparingen det innebär att hämta en färdigpackad matkasse, säger Patrik Nygren.

SIFO-undersökningen

SIFO-undersökningen genomfördes som en webbenkät mellan 31 januari och 2 februari bland totalt 4 200 boende i Sveriges 21 län i åldrarna 18 år och uppåt. I Västernorrland deltog 200 personer i undersökningen. Svaren gäller Västernorrland (inom parentes anges svaren för hela Sverige).

1. När brukar du bestämma dig för vad du/ni ska äta till middag på kvällen?

När jag börjar bli hungrig. 14 procent (10 procent)
När jag tittar i kylskåpet 7.5 procent (13.5 procent)
Innan jag åker till matbutiken 31 procent (31.9 procent)
När jag kommer till matbutiken 6 procent (8.5 procent)
Veckoplanerar mina middagsinköp 37 procent (31.3 procent)
Tveksam, vet ej 4.5 procent (3.5 procent)

2. Om din butik skulle hjälpa dig att välja och plocka ihop din middagsmat åt dig i förväg, vad upplever du skulle vara den största fördelen med detta?

Spara tid 15 procent (10.9 procent)
Hjälp med inspiration 28.5 procent (29.4 procent)
Större variation 12.5 procent (15.5 procent)
Spara pengar 2 procent (2 procent)
Miljömässiga skäl 0.5 procent (0.3 procent)
Vill inte få maten ihopplockad 39 procent (39.2 procent)
Tveksam, vet ej 2.5 procent (2.6 procent)
Kommentar: 43.5 procent av de boende i Västernorrland anser att den största fördelen med att få sin mat ihopplockad och utvald av matbutiken skulle vara hjälp med inspiration och spara tid.

3. Hur ofta lagar du middag efter ett helt nytt recept?

Mer än 2-3 gånger i veckan 3 procent (1.8 procent)
2-3 gånger i veckan 2.5 procent (4.0 procent)
1 gång i veckan 9.5 procent (14.1 procent)
1-2 gånger i månaden 40 procent (33.9 procent)
Mer sällan än 1-2 gånger i månaden 38 procent (40.3 procent)
Aldrig 5.5 procent (3.6 procent)
Tveksam, vet ej 1.5 procent (2.4 procent)

4. Skulle du vilja få hjälp med att planerar inköp och veckans middagar?

Ja, alltid 2.5 procent (2.7 procent)
Ja, ibland 52.5 procent (48.6 procent)
Nej 40.5 procent (45.2 procent)
Vet ej 4.5 procent (3.5 procent)
Kommentar: Mer än hälften (55 procent) av de boende i Västernorrland kan tänka sig att få hjälp med att planera inköp och veckans middagar.

5. Var hittar du inspiration till nya middagsrätter? (flerval)

På nätet 66 procent (64.5 procent)
I matbutiken 44.5 procent (45.1 procent)
Från vänner 63 procent (57.8 procent)
I kokböcker 58.5 procent (59.4 procent)
I mobiltelefonen 7.5 procent (8.3 procent)
I läsplattan 6.5 procent (5.8 procent)
På restaurang 17.5 procent (17.9 procent)
I tidningar 70 procent (68.8 procent)
Annat 18.5 procent (18.3 procent)
Vet ej 4.5 procent (4.1 procent)

6. Vad äter du helst för middagsmat?

Husmanskost 64.5 procent (64.5 procent)
Asiatisk mat 7.5 procent (5 procent)
Vegetarisk mat 0.5 procent (3.8 procent)
Soppor 1.5 procent (0.7 procent)
Pastarätter 7 procent (7.5 procent)
Fettsnåla rätter 4 procent (4.5 procent)
GI-rätter 8.0 procent (7.1 procent)
Snabbmat 0.5 procent (0.6 procent)
Annat  6 procent (5.4 procent)
Vet ej 0.5 procent (1.1 procent)


Publicerat