För att erhålla titeln ska en produkt uppfylla ett eller flera av följande tre kriterier:
Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
Produkten skall representera den tid vi lever i.
Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
De färdigpackade matkassarna har fått sitt riktiga genombrott i år och visat sig vara vägen ut på nätet för livsmedelshandeln som tidigare inte har lyckats få fart på e-handeln.
− En kombination av ökad köpkraft och tidspress gör hushållen villiga att betala för bekvämlighet i sin vardag. Matkassen erbjuder en rad tjänster för den som beställer: En veckomeny, de packar varorna, skriver enkla recept och levererar varorna till dörren. Allt detta underlättar vardagen för hushållen som nu är beredda att betala extra för denna typ av tjänst, säger Lena Larsson, VD på HUI Research hemsida.
Några exempel på Årets Julklapp:
1988 Bakmaskinen
1994 Mobiltelefonen
2000 DVD-spelaren
2004 Platt TV
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan