Nyheter/Reportage

Årets affärsstrategi-pris till Domsjö Fabriker

Domsjö Fabriker vann klassen i skogsindustrins Oscars, PPI Awards. Priset
delades ut vid en högtidlig ceremoni i Bryssel på tisdagskvällen.
I sin motivering betonade juryn att Domsjö vågat utmaningen att utveckla en nedläggningshotad massafabrik till ett framgångsrikt bioraffinaderi.

I stark internationell konkurrens vann Domsjö Fabriker kategorin Årets affärsstrategi. Juryn skriver i sin motivering bland annat: ”Det vinnande bidraget är en otrolig framgångshistoria. Vinnaren har tagit fram nya affärsmodeller med syfte att driva företaget framåt. De har också framgångsrikt diversifierat sin produktion och växt i nya produktområden, vilket banar väg för kommande affärer inom bioraffinaderiområdet.

– Vi är självklart både glada och stolta över att bioraffinaderiet Domsjö får ett sådant internationellt erkännande, säger Ola Hildingsson VD Domsjö Fabriker, i en kommentar. Vår strategi drogs upp av de förra ägarna, vilka i en nedläggningshotad massafabrik såg nya möjligheter för tio år sedan. Successivt har strategin genomförts och med investeringar på ca 1,5 miljarder kronor har anläggningen ställts om från massatillverkning med tveksamma framtidsutsikter till att bli ett framgångsrikt bioraffinaderi med huvudprodukterna specialcellulosa, lignin och bioetanol.


– Men det är inte bara investeringar som har krävts, fortsätter Ola Hildingsson. Vår personal och det engagemang som alla visar i det nya Domsjö är och har varit en avgörande faktor för att lyckas. Mycket viktigt är också den satsning vi gör på att utveckla bioraffinaderiets nya produkter inom vår innovationsenhet DomInnova. En bekräftelse på riktigheten i vår strategi kom när Domsjö i våras förvärvades av världens största tillverkare av viskosfiber, Aditya Birla.


Publicerat