Nyheter/Reportage

Många julkonsumerar mer i år

Över 70 procent av svenskarna säger även att de kommer spendera lika mycket eller mer pengar än förra året. Detta visar Åhléns årliga julundersökning kring svenska folkets julförberedelser och firande.



När svenska folket handlar julklappar i år uppger över 70 procent att de kommer spendera lika mycket eller mer än tidigare år.

Dock är det inte hållbarhetsmärkning och välgörenhet som prioriteras trots att en liten uppgång noteras jämfört med föregående år. Männen prioriterar främst kvalitet och design medan kvinnor både vill överraska och köpa julklappar som finns på mottagarens önskelista. Männen planerar att spendera mer pengar än kvinnorna på julklappar i år.

–Det är alltid intressant att se hur konsumenterna väljer att spendera under julen. December är vår viktigaste månad och hitintills är vi mycket nöjda och har fina indextal i december. I år kom julhandeln igång relativt tidigt vilket även resulterade i att november blev en stark månad, säger Ann-Christin Edling Jönsson, tf vd på Åhléns.

1 017 personer har svarat på webbenkäten via CINT. Undersökningen genomfördes mellan 2 och 8 november 2011. Av de svarande är 57 procent kvinnor och 43 procent män. Undersökningen omfattar 20 frågor om julförberedelser och julfirandet.


Publicerat