Världsklass-bloggen

Young women on the run - myth or reality?

Kan bilden av en region kan bidra till att vara en "push" faktor som skapar migrationsmönster?

 

I fredags var jag på länsstyrelsen och fick presenterat ett Europeiskt projekt, SEMIGRA - Selective Migration and Unbalanced Sex Ratio in Rural Regions. Ett projekt med ett antal olika regioner i Europa involverade som syftar till att öka insikter om och skapa en störe förståelse för drivkrafterna bakom det faktum att andelen unga kvinnor som flyttar från gels- och landsbygden i Europa är långt större än andelen unga män.

Som vanligt är man aldrig riktigt överens i dessa sammanhang om vilka slutsatser man kan dra från det statistiska underlaget men det går att slå fast att utan invandring till Västernorrland skulle nettoutflyttningen vara mycket högre. En slutsats som dom dragit i det här projektet är att framgångsfaktorer för en region är att skapa en kvinnovänlig diversierad arbetsmarknad, arbeta bort machobilden, bra skolor och bra kommunikationer.

I kompletterande enkäter för unga i Västernorrland fanns det en avsaknad av framtidstro och en bild av en misslyckad region. Det lyftes också fram vikten av att bli mer internationell och mer öppen för nya medborgare då det upplevdes som svårt att komma in i nya sociala sammanhang. Slutsatsen blev här att Självbild, Attiyder och Ledarskap är centrala faktorer för en region.

I Örnsköldsvik är jag övertygad om att det finns mer att göra trots att vi har kommit en bra bit på vägen med att förändra bilden av Örnsköldsvik. Jag har gång på gång fått bekräftat i regionala sammanhang att vi upplevs vara på gång, handlingskraftiga och positiva.Eller som en kvinna på seminariet sa:

MÄNNISKOR DRAS TILL PLATSER MED AMBITIONER!

Publicerat