Tema: Privatekonomi

Studiebidraget borde vara olika för alla

Jag sitter just nu i ett halvtomt klassrum och skriver detta. Fyra elever har struntat i att komma i tid och sitter nu och spelar ”Draw Something” på mobilerna med varandra.

Tjejen bredvid mig sitter på Facebook . De två som sitter framför mig har åtminstone skolmaterialet framme, men är alldeles för glappkäftiga och högljudda för att diskutera något som helst existerande ämne. Ändå får de här eleverna 1050kr i månaden. Är det rätt? Borde inte den där tjejen längst fram som lyssnar på läraren och bryr sig om att lämna in uppgifterna i tid få en större summa? 

Det här är ingen engångsföreteelse. Eleverna har kommit på sätt att lura systemet, att få betalt för att enbart dyka upp. Så länge man är närvarande på lektionen kan man inte tappa studiebidraget. Men vem lurar man egentligen? Är det sig själv, eller är det någon annan i klassrummet som blir påverkad och lidande.
Om man ger högre studiebidrag till de som är engagerade, blir inte alla elever då motiverade till att vara hängivna i sina studier? Det skulle jag vara. Däremot ska man inte bli stressad, man ska inte tycka att skolan är jobbig. Då är det bättre att man hoppar av. Inte många vet att man kan ta ett sabbatsår istället för att plåga sig i skolbänken. Vissa är bättre i praktiken än i teorin. Vi är alla olika.
Systemet får absolut inte handla om att vara dålig eller bra i skolan, studiebidraget ska inte baseras på betyg. Lärarna ska notera hur mycket eleven engagerar sig och forskar om ett ämne. Man ska kunna ha det lägsta betyget, men ändå kunna få studiebidrag. Visa sitt engagemang kan man göra på flera sätt, alla gillar inte att redovisa ett helt ämne för en grupp. Den enkla saken som att räcka upp handen, eller ta eget insiativ och anteckna när läraren talar, skall räknas. Även om man nödvändigtvis inte har rätt eller är intresserad så har man visat att man är vaken och involverad.
Om detta system ska fungera måste skoldagarna bli kortare. Ingen orkar koncentrera sig i åtta timmar. Lärarkompetens blir ett krav, utbildade lärare måste kunna lära ut.
Summan borde ökas till de som anstränger sig, samt nästintill försvinna till det motsatta förhållandet. Jag skulle tycka att det var mycket roligare att studera om alla var lika pålitliga. Det finns ett sätt att förändra och förbättra denna situation, borde vi inte ta den möjligheten?

Publicerat