Elforest har levererat komponentpaketet EHP (Electric Hybrid PowerPac) till den nya skördaren. EHP-systemet integreras med det befintliga hydrauliksystemet i ProSilva 910. EHP består av dieselmotor, generator, styrdator och batterier. Dieselmotorn körs på konstant energieffektivt driftsvarvtal. Via dieselmotorn drivs ett kraftfullt generatorpaket som laddar separata batteripaket. Samarbetet mellan dieselmotorn och generatorpaketet ger en kostnadseffektiv drivning av fordonet som dessutom minskar koldioxid-emissionen.
Vår teknik går att skräddarsy enligt fordonstillverkarnas önskemål, berättar Gunnar Bäck på Elforest. Vår styrka är att vi kan styra de här olika systemen, att vi har tekniken och kompetensen för det. I framtiden hoppas vi kunna integrera tekniken även i andra applikationer på marknaden.
Tidigare har den patenterade tekniken sålts till flistuggapplikationer och transportfordon. Den används också i Elforest skotare B12 och F-serien. ProSilva är dock pionjärer när det gäller elhybriddriven skördare.
Det här projektet ser vi som starten på affärsutvecklingen av vår elhybridteknik inom flera olika fordons/maskinsegment, säger Per-Anders Bjuggstam, vd Elforest. Samarbetet med ProSilva har fungerat mycket bra då vi på kort tid har hybridiserat skördaren.
I samband med visningen undertecknades avtalet med slutkund och maskinen överlämnades.