Ung kultur

Kulturhuvudstadsåret 2014

Planerna för U x U Festival rullar på, biljetter släpps i augusti.

Planerna för Festival 2014 rullar på, eller för U x U som blivit det nya namnet för festivalen. U x U står för You by You och är delvis resultatet av samarbetet med den internationella identitetsbyrån Bruce Mau design. Nu är arbetet med det visuella konceptet klart.

U x U bygger på crowdfunding – att omfånget blir utifrån bidragsgivarnas insatser. Ju fler biljetter som säljs desto mer omfattande blir festivalen. En del av tanken är att festivalområdet delas in som en ”pizza” i olika bitar där varje del kan stå för sin musikgenre. Förhoppningen är att riktigt stora svenska och internationella artister ska uppträda.

För en tid sedan blev det också känt att den första artisten bokats, nämligen Thurston Moore, känd som sångare i det epokgörande, amerikanska rockbandet Sonic Youth samt som soloartist.

11-? juli, 2014 är de preliminära datumen för festivalen. Frågetecknet står för att antalet dagar kommer att bero på hur många biljetter som säljs under crowdfundingperioden som kommer att starta den 23 augusti och pågå till den 31 oktober 2013.

– Biljetterna kommer att säljas även efter den 31 oktober. Men det är från och med det datumet som festivalens storlek, antal dagar och kapacitet har bestämts och då kommer biljettpriset även att vara fast. Dessförinnan har vi en stegrande prismodell som bygger på att det lönar sig att köpa biljett i ett tidigt stadium, säger projektledaren Victor Hillebjörk.

Draghjälp av internationell identitetsbyrå

Under den senaste tiden har stort fokus legat på att skapa en visuell identitet och ett bildspråk som stämmer överens med festivalens upplägg. Victor och hans medarbetare har haft draghjälp av den världsomspännande identitetsbyrån Bruce Mau design med säte i Kanada och USA. Byrån väljer ibland ut projekt som den tar sig an av andra skäl än pengar, enligt en filosofi som den kallar “Fun fame and fortune” och U x U har blivit utvalt som ett sådant projekt.

– Vi lyckades få till detta samarbete eftersom en tidigare Umeåbo arbetar på byrån. Han har berättat om festivalen för sina kollegor och dom blev peppade. Dessutom gillar VD:n på byrån bandet Refused, vars sångare Dennis Lyxzén ska curera en scen på festivalen, berättar Victor.

Varumärkesarbetet har gjorts utifrån upplägget av själva festivalen, det vill säga med stor delaktighet av alla intresserade. Eftersom festivalen redan har över 6 000 följare på Facebook har det inte varit svårt att få in idéer och synpunkter på olika förslag.

– Det har varit spännande att jobba med vårt community i den här processen, säger Victor.

“Umeå har en genuin musikscen”

Varumärkesarbetet, att skapa finansiering och att planera festivalen är numera mer än ett heltidsjobb för honom. Något arbete med den egna reklambyrån Glad Reklam hinns numera inte med.

Drivet hos honom finns att söka bakåt i tiden, i barndomshemmet på Grubbe. Hans pappa arbetade med reklam och flera av de musiker som senare skulle slå igenom i Umeå, bland andra Refused, gjorde sina skivomslag hos honom. Så väcktes musikintresset för Victor som redan som tioåring arrangerade en festival med internationella artister på Galaxen, den tidens unga musikscen i Umeå. Nu vill han använda detta intresse tillsammans med sina kunskaper inom marknadsföring till att skapa något bestående.

– Umeå har en genuin musikscen med förankring i gräsrötterna. Eftersom jag jobbar med marknadsföring kan jag komma in som en brobryggare mellan två världar som vanligtvis inte möter varandra.

Nu är det inte bara genom biljettintäkter som festivalen ska kunna genomföras. Det behövs också andra finansiärer. I dagsläget är närmare tre miljoner kronor säkrade bland annat genom två miljoner kronor från Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott. Ansökningar hos bland andra Statens musikverk och Kulturbryggan har gjorts och fler finansiärer är på gång.

Årligen återkommande festival

Arbetet med festivalen kommer att dokumenteras och sammanställas i en guide som är tillgänglig för alla. Tanken med U x U är nämligen är den ska sätta sig som ett långsiktigt koncept för Umeå som en årligt återkommande festival. Umeå kan bli en förebild och modellen kan användas för liknande arrangemang i Europa och övriga världen. Först och främst beror det förstås på hur det går i juli 2014. Men oavsett utfall så måste man ganska snart därefter börja arbeta med nästa festival.

– Det krävs ett år för att förbereda en festival, säger Victor, som planerar att vara med under två omgångar och hoppas att en fullfjädrad festivalorganisation ska vara uppbyggd efter det.


Publicerat