Du är här

2013-02-22 - Ekonomi
Trysunda, ett av många vackra turistmål i Höga Kusten. Foto: Håkan Nordström

137 956 gästnätter i Örnsköldsvik

Turiståret 2012 blev en framgång för hela Höga Kusten.

Statistiska Centralbyråns inkvarteringsstatistik för det gångna året sprider idel glada miner bland de fyra kommuner som samarbetar kring varumärket Höga Kusten. Alla kan nämligen stolt visa på en ökning av antalet gästnätter jämfört med året dessförinnan, när ökningen i Sverige som helhet är en mer blygsam sådan.

– Dessa framgångar skickar en viktig signal om att besöksnäringen i Höga Kusten är en bransch på frammarsch. Årets resultat ger företagen förutsättningar att våga satsa på vidareutveckling av sina produkter, liksom flertalet beslutsfattare nu signalerar betydelsen av att bereda rätt infrastruktur för fortsatt tillväxt inom besöksnäringen, säger Maarja Edman, verksamhetsansvarig Visit Västernorrland.

När ökningen i hela landet för hotell, stugbyar och vandrarhem låg på 0,4 procent så visade Örnsköldsvik upp en ökning på hela 18,7 procent. Tittar man tio år tillbaka i tiden är ökningen 34,3 procent. 137 956 gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem noterades i Örnsköldsvik, som också har Ångermanlands högsta snittpris på hotellnätter, 951 kronor.

Tittar man närmare på fördelningen mellan affärs- och privatresenärer ser man att det i tre av fyra kommuner är fritidsresenärerna som står för det ökade antal gästnätter. Enbart Örnsköldsvik uppvisar det omvända där företagsmarknaden har fungerat som motor. 70,5 procent av gästnätterna i Örnsköldsvik står företagsresenärer för.

Lägger man till gästnätter även på campingplatser och tittar på gäster från Sverige, Norge och Tyskland (de tre största marknaderna för Örnsköldsvik) visar statistiken att 172 451 kom från Sverige, en ökning med 14,1 procent; 7 791 från Norge, en ökning med 2,7 procent och 3 203 från Tyskland, en ökning med 1,9 procent.

Dela med dig av denna artikel på: