Ung kultur

Nya artister till Umeå Open

Syket och Nicole Sabouné klara för torsdagen. Se en video med Nicole här.

Nicole Sabouné vann inte talangtävlingen The Voice, men det blev på många sätt bättre än så. Efter att Nicole åkt ut i semifinalen, väntade Ola Salo i logen, och sa att han ville samarbeta med henne. En produkt av det samarbetet var debutsingeln "Unseen footage from a forthcoming funeral" som släpptes i höstas.

Nicole Sabouné betraktar singeln som en självklar presentation av sitt artisteri. Det är upprepande, nervigt, oslipat och rått, enligt henne själv. Ytterligare en singel har det blivit från albumet som är på gång. "Conqer or suffer" kom i år, och Nicole Sabouné håller linjen i låten, som hon beskriver som en kamplåt.

Influenserna från punkscenen i övergången mellan -70 och 80-talet är tydliga, och Sabouné pekar själv ut den perioden i brittisk punk, men också Joy Division och Patti Smith som viktiga influenser.

"Inspirerad av mina stora förebilder från 70- och tidigt 80-tal, har jag hittat mitt språk och mitt uttryck. Jag har alltid känt tillhörighet till den musik som känns upprepande, nervig, oslipad och rå. Den får mig att känna passion och kraft. Det här är mitt universum. Låten får presentera mig mer." säger Nicole

Syket

Sjumannaorkestern Syket med rötterna i Umeå är tillbaka, och det med besked. Andra albumet "Can you keep a secret?" släpps den 3 april, och redan dagen efter kan ni se dem ta plats på scen på Umeå Open.

Låtarna "Algarve" och "Yes Pinkie!" har redan börjat cirkulera, och de utlovar att Syket håller fast vid sitt mångfacetterade sound. Det är psykedeliskt, atmosfäriskt och 70-talsdoftande, och med Psyket i hörlurarna sugs man in i en närmast surrealistisk och vacker värld.

Albumdebuten "With love" tog hela sju år att slutföra, men när den äntligen släpptes 2011 möttes den av lovord från recensenterna och tog hem priset för Årets pop på förra årets P3 guld-gala.

Som tur är behöver vi inte vänta ytterligare sju år på fortsättningen. "Can you keep a secret?", som producerats av Henrik Oja, spelades in betydligt snabbare, under bara ett par sommarmånader på hemmaplan i Umeå. Kanske är det lite av det högre arbetstempot som smittat av sig och gjort att det nya materialet innehåller mer fart.

Länkar
Publicerat