Örnsköldsvik

Örnsköldsvik ska bli en festination

Centrumprojektet Cesam rustar Örnsköldsvik för framtida utmaningar.

Från destination till festination

Arbetet med att ta fram en ny handelspolicy för Örnsköldsvik har precis börjat. Samtidigt genomför Cesam ett projekt för att utveckla Örnsköldsvik till att bli mer av en festination för handel, i stället för bara en destination. Allt för att stå rustade inför framtida utmaningar.


Begreppet festination har myntats av Svensk handel. Det innebär att olika aktörer, som till exempel handlare, fastighetsägare med flera går samman för att tillsammans skapa upplevelser för konsumenterna. På en festination finns något för alla. Inte bara varor utan även tjänster, upplevelser, kultur, arkitektur och inte minst en mångfald av människor.

Inom Cesam har man tagit fasta på att handeln är en viktig drivkraft och en självklar utgångspunkt i planeringen för att skapa en attraktiv festination. Under våren har handlarna i Örnsköldsvik intervjuats kring hur de upplever dagsläget samt vilka behov och önskemål de har för att utvecklingen ska fortsätta. Intervjuerna, totalt 95 stycken, har genomförts av Anette Forsberg, ordförande i Örnsköldsviks handel.

– Det har varit så roligt att möta så många positiva människor, som är så fulla av idéer och vill vara med i utvecklingen. Det har kommit fram såväl ris som ros och det finns mycket vi kan jobba vidare med som kan förbättras, säger Anette Forsberg. Nu ska materialet sammanställas och redovisas för att sedan leda fram till en handlingsplan som Cesam ska jobba vidare med.

Under våren har Cesam även avslutat den andra omgången av utbildningen ”Service med hjärtat”. Utbildningen är omtyckt bland handlarna och det finns ett fortsatt behov av att utbilda ny personal, därför kommer en ny omgång att startas till hösten.

– Om arbetet med handelspolicyn handlar mycket om fysisk planering kan man säga att utvecklingen av Örnsköldsvik till en festination och satsningen på serviceutbildning är fokuserad på mjukvaran, det som ger det där lilla extra till upplevelsen för besökaren, säger Lena Lindström, näringslivsutvecklare med ansvar för stads- och landsbygdsutveckling i Örnsköldsviks kommun.

Både projektet ”Festination” och utbildningen ”Service med hjärtat” finansieras delvis av Världsklass 2015, Cesam och Örnsköldsviks handel.
Publicerat