Örnsköldsvik

Unik bränslerivare utvecklad i Örnsköldsvik

– Jag såg hustrun strimla potatis till Janssons frestelse med en typ av grönsaksskärare där en skiva vevas runt och förvandlar potatisen till lagom stora bitar.

 Det var faktiskt så idén till vår unika konstruktion föddes, säger Åke Svensson, Örnsköldsvik.

Åke har tillsammans med Kent Eriksson, KEAB Maskin AB, utvecklat den lågvarviga bränslerivaren, Turbo Kross 1701. En bränslerivare används för att sönderdela biobränsle och annat material för återvinning eller deponi. Den är oftast utrustad med vals eller skruv, i syfte att riva eller krossa materialet.

– Men i Turbo Kross 1701 har vi ersatt den tekniken med en rotorskiva, vilket vi är ensamma om på marknaden, säger Kent Eriksson.

Det finns flera stora fördelar med den nya revolutionerande skivan. Inga lösa delar, högre tillförlitlighet, större driftsäkerhet, låg ljudnivå och lättare att modifiera eller serva på plats.

– Vid behov kan slitdelarna påläggssvetsas utan att demonteras, vilket ger en betydande tidsvinst för kunden, säger Kent Eriksson.


Målgruppen för den nya bränslerivaren är i första hand verkstadsindustri, emballageproducenter, sågverk och plastindustri.

– Vi ser oerhört positivt på framtiden för Turbo Kross 1701. Vi vet att det finns ett stort behov av den här typen av bränslerivare, säger Kent Eriksson och avslöjar att Turbo Kross 1701 också kommer att kunna erbjudas med hybriddrift.

– Företag är miljömedvetna i dag och vill minimera sin klimatpåverkan. Med en hybriddrift kan kunden reducera sitt elbehov med upp till 30 procent. Det sparar både miljö och pengar.


Bränslerivaren tillverkas av det lokala verkstadsföretaget KIMA Mekaniska i Örnsköldsvik.
Publicerat