Trafik

E4-tunnel nödvändig för att klara miljökvalitetsnormen

Trafikverket slår fast att en tunnel genom Åsberget är den bästa lösningen för E4 genom Örnsköldsvik.

Tyvärr finns inte någon E4-tunnel genom Åsberget med i Trafikverkets förslag till nationell transportplan 2014 -2025. En ljusglimt är dock att Trafikverket slår fast att en tunnel genom Åsberget är den bästa lösningen för E4 genom Örnsköldsvik.

Trafikverket, Region Mitt, har redovisat sitt ställningstagande efter genomförd förstudie och samråd angående E4 genom Örnsköldsvik. Örnsköldsviks kommun har redan tidigare kunnat konstatera att det tyvärr inte finns någon E4-tunnel genom Åsberget med bland Trafikverkets nationella prioriteringar.

Trafikverket slår dock nu fast att en tunnel är den bästa lösningen för E4 förbi Örnsköldsvik. De konstaterar också att en tunnel genom centrum inte är ett realistiskt alternativ. En sådan skulle sannolikt inte ge tillräckliga effekter för att komma tillrätta med luftkvaliten och skulle dessutom riskera att skapa nya trafikproblem i staden.

– Örnsköldsviks kommun konstaterar att Trafikverket bekräftar att en tunnel genom Åsberget är den åtgärd som får störst effekt på luftmiljön i Örnsköldsviks centrum och att den är en nödvändighet för att långsiktigt nå miljökvalitetsnormen för partiklar. Det är därför anmärkningsvärt att Trafikverket i sitt förslag till nationell plan för transportsystemet 2014-2025 inte har prioriterat denna åtgärd, särskilt med tanke på att Sverige riskerar böter från EU om miljökvalitetsnormen överskrids, kommenterar kommunalråd Glenn Nordlund Trafikverkets ställningstagande.

I en nyligen färdigställd utredning har Trafikverket redovisat alternativa dragningar av en tunnel genom Åsberget i en bred markkorridor. Kommunen anser att det inte är hållbart att reservera en så bred korridor för vägutbyggnad. I sitt ställningstagande säger sig Trafikverket nu vara beredda att gå vidare med en lokaliseringsstudie för tunnelsträckning genom Åsberget. En åtgärd som tydligare skulle definiera var en framtida tunnel lämpligen skulle dras.

– Trots besvikelsen över att Åsbergstunneln inte finns med i Trafikverkets plan så är det en klar fördel att man väljer att gå vidare med en lokaliseringsstudie för tunnelsträckningarna genom Åsberget. Det är angeläget att den utredningskorridor för tunneln som redovisas i förstudien begränsas för att inte i onödan hindra annan utveckling i området, säger Glenn Nordlund.

Oavsett när en förbifart kan bli verklighet är Trafikverket och kommunen överens om att en ny E4-sträckning inte löser alla problem, vare sig när det gäller säkerhet eller miljö. Trafikverket Region Mitt planerar i samråd med Örnsköldsviks kommun en rad förbättrande åtgärder i anslutning till befintlig E4 genom centrum, bland annat ombyggnad av cirkulationsplatser och av gång- och cykelpassager.

Publicerat