Trafik

SJ Norrlandståg nominerat till innovationspris

SJ Norrlandståg är en av tre finalister som bästa innovation i tävlingen Future Transport Award 2013.
Motiveringen är att SJ Norrlandståg på ett innovativt och affärsmässigt sätt har tillfört ett nytt, högkvalitativt trafikerbjudande på sträckan Umeå-Stockholm.

– Vi har valt att vara lite att försökskanin på den nya Botniabanan. Restiden har kortats med 1,5 timmar och mottagandet har varit positivt. Vi ser en stor potential att växa, säger Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg.

SJs Norrlandståg övertog nattrafiken till övre Norrland 2008. När den första delen av Botniabanan öppnades i juli 2010 mellan Umeå och Örnsköldsvik valde SJ att flytta över nattågstrafiken dit.

– I samma ögonblick somt Ådalsbanan öppnades förra sommaren så inledde vi trafik på hela kuststräckan från Umeå ned till Sundsvall och vidare till Stockholm och Göteborg, säger Björn Nilsson.

Det har fått till följd att orter som Kramfors och Nordmaling fått en ny framtidstro och uppsving. Dagligen kör SJ två nattåg i vardera riktningen Narvik, via Kiruna och Luleå till Stockholm och Göteborg.

­– Vi ser en stor utvecklingspotential för hela Norrlandskusten nu när hela Botniabanan öppnats. Vi har ju nu tillgång till städer som Sundsvall, Hudiksvall och Söderhamn med 350 000 invånare, säger Björn Nilsson.

SJ Norrlandståg är nu en av tre finalister i Future Transport Award 2013 i kategorin Public Transport. Prisutdelningen sker på branschmässan Nordic Rail i Jönköping den 9 oktober.

Motivering: För att på ett innovativt och affärsmässigt sätt har SJ Norrlandståg tillfört ett nytt, högkvalitativt trafikerbjudande på sträckan Umeå-Stockholm. Genom en särskild satsning på Norrland har SJ Norrlandståg väl utnyttjat Ådalsbanan/Botniabanan nuvarande tillgänglighet och på så vis tillfört ett nytt resandealternativ som snabbt vunnit i popularitet och tagit marknadsandelar av både bil, buss och flyg.

Juryn i Future Transport Award, det gemensamma priset från Elmia Nordic Rail/Future Transport och tidningarna Transport & Logistik iDag, ResForum och TrafikForum, består av Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket, Christel Wiman, vd för Branschföreningen Tågoperatörerna, juryordföranden Anders Karlsson, chefredaktör för tidningarna Transport & Logistik iDag, ResForum och TrafikForum, Jörgen Nyström, projektledare Nordic Rail Future, samt Pär Isaksson, kommunikationsdirektör Bombardier Transportation Sweden.
Publicerat