Musik

Veckans plattor

Joey Alexander / Camille Bertault & David Helbock

Veckans platta 1
Joey Alexander ”Origin”

(Mack Avenue/Naxos)

Joey Alexander föddes på Bali och den här unga pianisten har just fyllt 19 år, och albumet som nu är ute spelades in dagarna innan hans 18-årsdag. Då kan man tänka sig att det är hans debutalbum, men faktum är att ”Origin” är hans sjätte platta. Joey debuterade som 11-åring med ”My Favourite Things” som nominerades till en Grammy för bästa instrumentala jazzalbum. Han blev också den första indonesiska musikern att hamna på Billboard 200 då albumet nådde 59:e plats på listan. Joey började redan som sexåring intressera sig för pappans jazzplattor och 2013, nio år gammal, vann han Grand Prix Master Jam i Odessa, Ukraina.
Han har själv berättat att när han fick spela för Herbie Hancock som 8-åring, och legenden Hancock uttryckte att han trodde på Joey Alexander, så bestämde han sig för att ägna sig helt åt jazzen. Vid 11 års ålder valde hans familj att flytta till New York för att främja Joeys musikaliska karriär och nu har han släppt sitt första album där alla kompositioner är hans egna. Hans medmusiker är betydligt äldre, från 39-årige israelen Gilad Hekselman på gitarr till 56-årige kontrabasisten Larry Grenadier. Saxofonisten Chris Potter, 51, och trummisen Kendrick Scott, 41, är de övriga. Alla imponerar, men den stora frågan man ställer sig är – vad ska det bli av Joey Alexander? Han är redan briljant, och var alltså inte ens 18 år fyllda då ”Origin” spelades in. Han är ett fenomen.

Veckans platta 2
Camille Bertault & David Helbock ”Playground”

(ACT Music)

Franska sångerskan Camille Bertault och österrikiske pianisten David Helbock är två magiskt skickliga artister. Helbock är full av lekfullhet i sitt pianospel och på den här plattan använder han sig också av live-looping. Bertault är en sångerska som kan göra nästan vad som helst med sin röst och hon beskrivs ofta som en vokalistisk akrobat. Stundtals viskar hon fram orden, ibland är hon mycket kraftfull. Hennes röst är mer än bara sång, den är ett mångsidigt instrument som hon hanterar med perfektionism. Hon har tidigare gett ut tre egna album, upptäck gärna ”Le Tigre” från 2020.
Här inleder duon med brasilianaren Egberto Gismontis ”Frevo”, nästan med samma intensitet som Ulf Wakenius och sydkoreanskan You Sun Nah åstadkom på albumet ”Voyage” 2009. Därefter lugnar de ned sig på klassikern ”Good Morning Heartache” som Billie Holiday sjöng in 1946 – här på franska. Det blir oerhört melankoliskt vackert på ryske kompositören Alexander Scriabins ”Étude in C-sharp minor”, där Helbock dämpat strängarna på pianot på ett effektfullt sätt. Duon bjuder också på Thelonious Monks ”Ask Me Now” från 1951 och en mycket fin version av Björks ”New World” från Lars von Triers film ”Dancer in the Dark” från 2000. Sju egna kompositioner som håller mycket hög klass finns också på plattan och som titeln antyder har de två haft riktigt roligt när de spelat in. Lyssna bara på Bertaults ”Dans ma boîte”.

Publicerat