Musik

Veckans plattor

Avishai Cohen Trio & Oded Tzur

Veckans platta 1
Avishai Cohen Trio ”Shifting Sands”

(Believe/Nalve)

Avishai Cohen har ända sedan skivdebuten 1998 med ”Adama” förgyllt vår värld med makalöst bra musik. Jag har själv haft det stora nöjet att se denne israeliska superbasist vid flera tillfällen, han återkommer ofta till Sverige och spelar även gärna in här – det nya albumet är inspelat i Nintendo Studio i Göteborg. Senast jag såg Avishai Cohen Trio var 6 mars i utmärkta konsertlokalen Uppsala Konsert & Kongress, då han sin vana trogen bjöd på nästan uteslutande ny musik som ingen av oss hört förr. Musik från ”Shifting Sands” som nu finns ute, hans 18:e studioalbum.
Förutom att Avishai Cohen är en helt fenomenal basist och låtskrivare, så har han förmågan att alltid omge sig med lika fenomenala medmusiker. I det här fallet pianisten Elchin Shiriniov från Azerbajdzjan och unga underverket Roni Kaspi på trummor – en israeliska som är född 2000, och hon är redan makalöst skicklig. Det är bara att konstatera – Avishai Cohen har gjort det igen. Ett helt igenom lysande album som innehåller allt från rasande snabb ekvilibrism, musikaliska influenser från Mellanöstern och klassisk musik, till smäktande lugn som ibland påminner om traditionell svensk visa, men ordlös. 13 augusti är han med sin trio i Sverige igen, då på Skeppsholmen i Stockholm, och 2023 ger han sig ut på turné tillsammans med Göteborgs Symfoniker, något att se fram emot.

Veckans platta 2
Oded Tzur ”Isabela”

(ECM)

Saxofonisten Oded Tzur är född i Tel Aviv men som så många andra stora israeliska jazzmusiker har han valt att bosätta sig i New York. Där arbetar han som musikpedagog samtidigt som han komponerar. Oded Tzur hämtar inspiration från olika musikaliska traditioner och på hans nya album bygger hans kompositioner på raga, den indiska klassiska musiken. Han har också utvecklat en teknik i sitt sätt att spela saxofon som skapat ytterligare dimensioner för instrumentet, en teknik som gör att han hittar specifika mikrotoner – alltså toner som har mindre tonsprång än halvtonssprånget i de traditionella skalorna. Dessa toner används ofta i indisk musik, men även i exempelvis gammal svensk folkmusik.
I Oded Tzurs första kvartett i New York, som han bildade 2011, ingick Shai Maestro på piano som vi haft förmånen att se här i Örnsköldsvik. På den här plattan har han med sin landsman Nitai Hershkovits på piano, som tidigare ingick i Avishai Cohen Trio, vilket också Maestro har gjort. Vi hör också den amerikanske trummisen Jonathan Blake och grekiske kontrabasisten Petros Klampanis som varit med på alla Tzurs fyra album. Tillsammans bjuder de på spännande och vacker musik som i mina öron bara har en brist – skivan är med sina dryga 35 minuter för kort. Det går å andra sidan snabbt innan man måste börja om från början igen, och ”Isabela” blir bara bättre och bättre ju mer man lyssnar.

Publicerat