Musik

Veckans plattor

Emler Tchamitchian Echampard & Linnea Jonsson

Veckans platta 1
Emler Tchamitchian Echampard ”The Useful Report”

(ECM)

Franske pianisten, kompositören och improvisatören Andy Emler har 25 album bakom sig i eget namn, men för mig är han en ny spännande bekantskap. I sin biografi uppger han att han tidigt influerades av jazzfusion som Return to Forever, Weather Report och Mahavishnu Orchestra.
Andy Emler är hjärnan bakom musiken på den här plattan, men det är förstås omöjligt att tänka bort de övriga två i trion som spelat tillsammans under många år – kontrabasisten Claude Tchamitchian och trummisen Eric Echampard. Tillsammans skapar de en svit i elva delar som hänger ihop från inledande ”The document” till avslutande ”No return”.
Stundtals låter det som något som Esbjörn Svensson Trio skulle kunna ha åstadkommit, exempelvis i ”The resistant”, som ligger mitt i sviten, och i den nära 13 minuter långa ”No return”. Precis som den svenska supertrion – som fick 15 framgångsrika år innan Esbjörn Svenssons tragiska drunkningsolycka 2008 – så låter den här trion som om de vore betydligt fler, ibland som en stor orkester. Samtidigt ges också rejält med utrymme för improvisation.
Detta är absolut inget man slölyssnar till, musiken kräver full uppmärksamhet – och då belönas man med att få åka med på en spännande resa i Andy Elmers ljudlandskap – en upplevelse som kan jämföras med en vandring i oupptäckt natur. Stundom lugnt rogivande och ibland oerhört dramatiskt.

Veckans platta 2
Linnea Jonsson ”Fragments of Spring”

(Prophone)

Linnea Jonsson tog examen från Kungliga Musikhögskolan så sent som 2021 och undervisar nu i trumpet på Kulturama, som är en enklav inom Studieförbundet Medborgarskolan i Stockholm. Hon kommer ursprungligen från Västerås där hon började spela trumpet som 8-åring, och redan i tonåren intresserade hon sig för jazz när hon började spela i stans ungdomsstorband. Nu är hon här med sitt debutalbum där hon skrivit all musik själv.
”Fragments of Spring” inleds med en smäktande solointroduktion och därefter bjuder Linnea på sex kompositioner som hon skrivit under de senaste åren, då hon studerat på högskolan. Hon säger sig ha inspirerats av den skandinaviska naturen och särskilt av skiftningarna i de olika årstiderna – och dessa växlingars påverkan på våra känslor och tankar. Här finns finstämda stycken som ”Morning Light”, ”Hymn of the forest”, ”Landscapes” och titelspåret ”Fragments of Spring”. Linnea backas upp av pianisten Britta Virves (isländskan Anna Gréta Sigur∂ardóttir spelar piano på ett spår), kontrabasisten Ingrid Schyborger, trummisen Kristian Remnelius och skicklige gitarristen Bjarni Már Ingólfsson – islänning som just tagit examen från Kungliga Musikhögskolan. En gedigen debut och Linnea Jonsson är absolut ett framtidsnamn på den svenska jazzscenen. Ingólfsson lär vi garanterat höra mer av, han skriver också egen spännande musik.

Publicerat