Motor

Man ska ha husbil

Att Per Lindgren gillar husbilar är ingen underdrift – i stort sett varje sommar i 40 års tid har de varit förstavalet för semestercampingen.
– Man kan vingla på lite och inte ta vägarna man först tänkte, det är det som är tjusningen, säger han.

Den gula Fiat Ducaton från 1989 är visserligen till åren kommen, men det under lediga perioder älskade fortskaffningsmedlet har fått sin beskärda del av kärlek. Genom försorg av Per Lindgren, 61, har bland annat dynorna klätts om, gardiner växlat utseende, motorutrymmet isolerats och förar- och passagerarstolen bytts ut. 
– Visst sitter man rätt bra, frågar Per när fotografen Håkan provsjunker ned bakom ratten.
Svaret är ja. Kör man så mycket som Per är det så klart viktigt att ha det bekvämt. Sedan 1989 har nämligen Ducaton varit favoritåkdonet när det vankats semester – och åren innan dess en av svärföräldrarna lånad husbil. Efter inköpet kryssade Per tillsammans med familjen; sin fru och fyra barn, runt Sverige i stort sett varje sommar. 
– Nu är vi skilda sedan några år men jag är fortfarande ute med barnen. De har egna barn nu och jag brukar ta med en i taget, då får vi kvalitetstid. Man umgås på annat sätt än hemma. 
Som barn campade även Per med sina egna föräldrar, men då i husvagn. Precis som för hans tre syskon var det stunder att se fram emot. 
– Det är väl därför det blivit helt naturligt att fortsätta. Vi stannade bland annat i Orsa, jag har alltid tyckt att det varit fint i Dalarna. Då kunde man nästan ställa sig nere på stranden och barn kunde hyra grodmansdräkt, det går ju inte i dag. När jag åkt dit som vuxen har jag tyckt att mycket blivit exploaterat, men Sverige är ändå jättebra att campa i. Vi har väldigt fina campingar och rastplatser. 
Tälta har aldrig fallit honom i smaken.
– Det gillar jag inte, man ligger så dåligt. I husbilen är du bekväm, det är en avsevärd skillnad. Jag kan duscha och laga mat – potatis, korvar och köttbullar i konserver, det lastar man in, det är hållbart. Och så har jag en hopfällbar grill, en liten sprätt.
Just grilla hör campingen till, menar Per. 
– Då slappnar man av och spelar lite musik, Creedence är en favorit. Ibland kommer det förbi någon granne på campingen och snackar lite husbil, de här äldre husbilarna är ganska sällsynta. Men kanske börjar de bli mer populära igen eftersom de är skattebefriade. De är billiga att ha, men soppan är dyr nu. Den här drar 1,2.
Vad är bäst med husbil?
– Friheten. Det är det bästa. Att inte känna alla måsten. Man far som man vill, man kan vingla på lite och inte ta vägarna man först tänkte – det är det som är tjusningen. Och man behöver inte planera så mycket, jag kan packa och bara sticka. Som i Danmark utanför Legoland när det regnade mycket, då drog vi bara i väg norrut mot Skagen och när vi kom tillbaka var vädret fint. Det går inte om du bokat flyg och hotell. 
En favoritresa gick till Disneyland i Paris, med stopp längs små vägar i både Tyskland, Holland och Belgien. På hemvägen medförde dock en trafikstockning att tog det stopp i en tunnel. 
– Då gick jag bara längst bak i bilen för att koka mat, så kunde vi ta det lugnt, säger Per leende.
Till sommaren funderar han på att följa Göta Kanal. Kanske först medels jungfrukusten.
– Då viker du av mot kusten efter Sundsvall, där finns fina ställen. Det är ett tips. Ett annat är att köra kvällar och nätter, då slipper du trafiken. Eller för att det är varmt, jag har ingen ac men funderar på att sätta in. Jag kostar på lite eftersom.
Vad får inte hända under semestern? 
– Punktering är inte roligt, bilen är nästan hopplös att få upp på domkraften. Att stå på vägrenen med bilar som blåser förbi, man hinner bli livrädd. Då ska man egentligen ringa efter bilfirma, säger Per som på sistone börjat snegla på nyare modeller.
– Inte nu, men kanske köper jag när jag sålt bort åkeriet. Jag vill gärna ha det vinterbonat, med vattenburen golvvärme, det blir lite halvkallt på hösten i en sådan här. Och en fast bädd därbak, nu kan man välja olika hårdheter på madrasserna, det är himla bekvämt. Jag har inget drömmärke men det börjar komma flera bra husbilar nu, det har blivit en helt annan standard. Vi får se!

Fiat Ducato
Tillverkas sedan 1981 i Italien och Brasilien samt i Ryssland sedan 2008. Modellen är den vanligaste basen för husbilar i Europa, mer än 2,1 miljoner Ducatos har byggts sedan starten. Tekniskt identiska modeller är Citroën Jumper/Relay och Peugeot Boxer. Första generationen tillverkades mellan -81 och -93, generation två mellan -94 och -06 varpå generation tre lanserades. 

Pers Ducato
Längd: 6200 mm
Bredd: 2150 mm
Max lastvikt: 720 kilo
Totalvikt: 3,1 ton
Axlar: 2
Växellåda: Manuell
Drivmedel: Bensin
Tankvolym: 70 liter
Motoreffekt: 55kW

Publicerat