Skola & utbildning

Fantasi och förundran

”Superkraft, superkraft, nu behöver jag min superkraft. Superkraft, superkraft, nu så skickar jag min superkraft.” När man träder in genom portalen får man sin superkraft och sedan hamnar man i en sagovärld fylld av kreativitet – skapad av förskolebarn.

Fröja förskola fyller just nu utställningslokalen vid caféet på Örnsköldsviks museum och konsthall, resultatet av temaprojektet ”Ett sagolikt äventyr med Bockarna Bruse” där ordet FÖRUNDRAS varit ett ledord – och man kan inte låta bli att förundras över förskolebarnens kreativitet.

I januari är det tre år sedan Fröja förskola och familjecentral öppnade, alldeles i närheten av Skyttis. Här finns fyra avdelningar – Solen, Orion, Nova och Pollux – med barn från 1 till 5 år, där alla har sina egna superkrafter. Superkraften har att göra med att man får vara precis den man är och barnen har själva fått sätta namn på sina egna superkrafter.

Fantasi och skapariver är definitivt ett par av superkrafterna som barnen har, den välkända sagan om Bockarna Bruse har nämligen utvecklats till något mycket mer än den norska originalberättelsen från 1840.
– Vi valde Bockarna Bruse för att det är en välkänd berättelse och sedan har vi funderat hur vi kan jobba tematiskt med den, säger rektor Heléne Karlsson och berättar att en viktig del i projektet varit att ta tillvara på barnens hundra språk.

Begreppet ”barnen har hundra språk” kommer från en dikt av den italienska förskolläraren och barnpsykologen Loris Malaguzzi och handlar om barns många olika uttryckssätt. På Fröja förskola har man tagit fasta på det genom att använda sig av bland annat musik, sång, dans och andra olika möjligheter att uttrycka sig, och allt handlar om att ge barnen de bästa förutsättningarna att lära sig och utvecklas.

På förskolan har dessutom omkring hälften av barnen andra modersmål än svenska och alla dessa språk används av pedagogerna på många dynamiska sätt. Man fokuserar också på att låta barnen förundras, uppleva och utforska, att låta dem vara med om alla de magiska saker som händer omkring dem.
– Vi ger dem möjlighet att agera och vara aktiva. Det gör vi genom bild och form, drama och teater, bygg och konstruktion. Själva sagan om Bockarna Bruse utvecklas som en dockteater, barnen bygger en egen värld, berättar pedagogen Maria Bervelius. Barnen kommer in och påverkar handlingen och för den vidare, och skapar nya karaktärer.

En av dessa karaktärer, skapad av tomma hushållsrullar och en äggkartong, hänger i taket och har fått namnet Nova Draken.
– Vi har sett mycket nyfikenhet och glädje hos barnen, de känner att de har möjlighet att påverka och det är viktigt att ta tillvara på deras tankar. De vågar ställa sig uppoch tala, de vågar tycka och tänka, de känner sig trygga inför sina kamrater, säger barnskötare Karin Wågberg.

På museet kan man nu se förskolebarnens enorma kreativitet. Här finns troll, trollsvansar, en husmus, magiska kikare och magiska flaskor, som det händer spännande saker i när man vänder på dem. Här finns också barnens dokumentationsvägg med bilder och barnens egna ord, en poesihörna, ett dramarum, en skaparverkstad, Trollstubben, Berättarfönstret och en avdelning där konstnären berättar – sagan blir till konstverk och konstverken blir berättelser.

Riktigt spännande blev det i våras, på Förskolans dag, då Fröja öppnade sin sinnesträdgård. Barnen fick ett brev från självaste Trollet i Bockarna Bruse, som gav dem en uppgift att plantera, förvalta och skörda potatis. Sedan fick barnen upptäcka och förundras över att potatisen går att använda till så mycket mer än att äta, och på Fröja skapades potatistryck av skörden. Helt klart är att man kan förundras av kreativiteten på Fröja förskola.

– Det klagas ibland på förskolornas miljöer men vi har en fantastisk inne- och utemiljö och vi har pratat om hur vi kan ta tillvara dessa miljöer i vår verksamhet, säger Heléne Karlsson, och Maria Bervelius berättar att pedagogerna blir inspirerade och upplever ett fantastiskt engagemang hos barnen.
– De får en möjlighet att utvecklas som individer och lära sig samspela med varandra. Vi lär oss också mycket av barnen och det skapar enorma öppningar.

Förskolebarnens kreativa utställning går att se fram till och med 30 oktober.

Publicerat