Motor

Rullar efter ett halvt sekel

För 50 år sedan förpassades den till garaget och blev stående. Nu har Henrik Söderström färdigställt sin fars renoveringsobjekt; en stilren Lambretta från 1957 – komplett med gitarr.

Det italienska skotermärket Lambretta, med sin främsta konkurrent i den lika italienska Vespan, tillverkades först 1947. Längs vägarna till och från Sund och sitt jobb på Afry i Örnsköldsvik rullar sedan nyligen Henrik Söderström på en under vintern upputsad, omlackad och förskönad 1957 års dito av modell LD150 – uppstartad nästan på dagen 50 år efter att hans pappa ställde in den i garaget med ambitionen att renovera. 
Det blev aldrig av.
– När farsan pluggade i Umeå i slutet av 60-talet stötte han på en kille med en trasig, rostig skoter och gav honom skjuts. Han erbjöd den som tack. Så farsan tog hem skotern i släpvagn och fick i gång den, men kicken gick av. Sen dess har han haft den i garaget utan att komma till skott, fram till i fjol då han sa: "Nu, Henke, får du ta över den". Det hade jag tjatat om sedan jag var liten, säger Henrik.
Som i sitt eget garage ägnat de senaste snötyngda månaderna till att väcka liv i den klassiska tvåhjulingen med vilken företaget Innocenti rönte stora, internationella framgångar fram till 1971 då produktionen lades ned (rättigheterna såldes till det indiska företaget Scooters India Limited).
Förutom en för bekvämlighetens skull inköpt matta har Henrik försökt bevara originalutseendet. 
– Jag är jättenöjd, det blev precis som jag hade tänkt mig, säger Henrik som är medlem i Örnsköldsviks skoterklubb Two Stroke Scooter och ibland också sätter sig på skotern för en picknicktur med sin fru.

Lacken då? Jo, de går i färgerna earth grey och english blue. Precis som den Fender Telecaster Henrik syns hålla på bilden. Som gitarrist i partybandet Härmas Närmast och akustiska The Bucket Crew bygger han ihop sina sexsträngade instrument för egen hand.
– Att jag lackade även den var rent spontant, jag hade en burk tvåkomponentsfärg över från skotern. Det är en billig, modern Telecaster – tyvärr inget märkvärdigt. 
Den läsare med fäbless för 60-talets modskultur, då skoteråkning gick hand i hand med välklädda tonåringar med plattor av The Who och Small Faces på pakethållarna, håller dock nog säkerligen med om att de utgör ett sällsynt stilligt matchande par.

FAKTA
1957 Lambretta, LD150 series 3
Motor: Encylindrig, 2-takt
Hästkrafter: 6 vid 4 750 varv
Växlar: 3
Maxhastighet: 78,9 km/h
Bromsar: Trumbroms, fram och bak
Vikt: 89,8 kilo

Publicerat