Trafik

Från Spanien till Nordnorge – i en kultbil

Citroëns klassiska 2CV väcker känslor. Det går helt enkelt inte att undvika att bli glad när man ser en. Att äga en 2CV tycks också vara en lyckokänsla – Ulf-Åke Oldenborg ler och skrattar hela tiden när han berättar om sin lilla pärla.

Ulf-Åke Oldenborg, hemvändande ö-viksbo som efter många år i andra länder – framförallt Östeuropa – har på allvar blandat sig i lokal- och regionalpolitiken sedan han flyttade hem. Han har på kort tid nått posten som partidistriktsordförande för Kristdemokraterna i Västernorrland – och när valrörelsen drar igång inför nästa års val lär han med all sannolikhet synas ofta i medierna.

Ulf-Åke syns även nu – i sin Citroën 2CV Turismo, årsmodell 74. En bil som han och hans norska flickvän körde ända från Altea på den spanska Östkusten till hennes hem i Vesterålen, norr om Lofoten på den nordnorska västkusten. En tripp som tog drygt två veckor.
– Vi satte ingen tidsram för resan och det blev en häftig åktur som gav oss många roliga minnen, berättar Ulf-Åke.

Men hur kommer det sig att man får för sig att köra en 32 hästkrafter stark (svag) veteranbil så långt?
– Vi bodde i Altea en period och jag såg en 2CV med en blomlåda baktill och tänkte att en sådan ska jag ha. Vi hittade en söder om Murcia, ute på landsbygden, som vi köpte. Den tog vi på tjänsteresa via Toledo till Portugal och då bestämde vi oss för att den här bilen ska vi ha med oss när vi åker hem till Norge.

Bilen hade en helt nyrenoverad motor och man såg till att få den rejält servad innan den långa resan. Sedan bar det iväg efter den spanska östkusten och genom Frankrike.
– Vi stannade på många ställen och bilen hjälpte oss faktiskt att få en fri Champagneprovning i utbyte mot några instagrambilder. Det var lite exotiskt i Frankrike med en spanskregistrerad 2CV med ett svensk-norskt par i.

Med en motorsvag veteranbil är det lätt att man ibland orsakar köer i uppförsbackar, något som Ulf-Åke fick erfara under resan.
– Men ingen blir upprörd då man skapar köer med en sådan här bil, alla är bara glada.

Och väl inne i Tyskland, på Autobahn, lärde de sig ett knep för att få upp farten lite extra.
– Vi la oss i draget bakom långtradare, då kunde vi komma upp i farter lite högre än 80-90, säger Ulf-Åke och ler.

Glada miner blev det också bland besättningen på färjan från Kiel till Göteborg, där de med en hårsmån hann köra ombord som sista bil.
– Många hade roligt åt oss, och vi blev kvar till sist när vi skulle av i Göteborg. Alla ville prata med oss om bilen.

Med sin 2CV har Ulf-Åke Oldenborg upptäckt att en bil inte bara är ett transportmedel för att ta sig från A till B, den har också blivit en glädjespridare, en dörröppnare och ett samtalsämne.
– Det är just det som är det roliga, vi har träffat så många som vill berätta sina historier om 2CV. Och till sommaren blir det en ny tripp, vi åker ned till Uddevalla för att serva den igen hos en som kan den här bilen.

Upplagt för att samla på sig fler roliga minnen, tack vare en 47 år gammal kultbil.

2CV i populärkulturen

I James Bond-filmen ”Ur dödlig synvinkel” tvingas Bond fly i en Citroën 2CV sedan hans Lotus Esprit blivit totalförstörd.
Detektiverna Dupond & Dupont i Tintin körde i de senare albumen Citroën 2CV som tillverkades på licens i Belgien.
I den tecknade filmen om Pelle Svanslös är det i en Citroën 2CV som han kommer till den familj som han sedan bor med.

Citroën 2CV Turismo

Årsmodell: 1974
Motor: Luftkyld 2-cyl boxermotor, 602 cm3, 32 hk
Citroën 2CV, på franska Deux chevaux (två hästar) tillverkades mellan 1948 och 1990.
Fler än 3,8 miljoner bilar tillverkades och 2CV blev den första miljonsäljande framhjulsdrivna bilmodellen.

Publicerat