Näringsliv

Unikt samarbete för hållbara affärer

I samarbete med North Sweden Cleantech gör Edvardssons i Bredbyn en resa mot cirkulära affärsmodeller när de utökar en redan lång livslängd på sina stolar genom att ta in dem och restaurera till nyskick.

Edvardssons i Bredbyn har sedan femton år tillverkat möbler med fokus på lång livslängd. Nu tar de affärerna ett steg längre genom att erbjuda sina kunder att återta, renovera och måla möbler för att förlänga livslängden ytterligare.
– Vi har alltid jobbat för att använda resurserna långsiktigt och skapa möbler som håller länge, kan återbrukas och repareras och förändras efter olika behov. Nu har vi fått hjälp av North Sweden Cleantech att paketera det som ett erbjudande till våra kunder, som en del av en cirkulär affärs-modell, säger Ann Strandberg, vd på Edvardssons i Bredbyn.
Till sin hjälp har de haft affärscoacherna Helena Näsström på North Sweden Cleantech och Johan Vestberg på Inkubatorn Bizmaker. North Sweden Cleantech är en regional innovations- och exportplattform för grön teknik, ren energi och hållbara lösningar.
– Vi vill gynna företag i regionen så att de kan göra nya affärserbjudanden och bidra till en mer hållbar värld. Vi vill hjälpa dem att växa hållbart och cirkulärt, säger Helena Näsström.

Samarbetet har pågått i ett halvår. Det handlar till stor del om att hitta och paketera det Edvardssons redan gör, och synliggöra att det handlar om hållbarhet när de gör produkter med lång livslängd som kan renoveras och fortsätta användas år efter år.
– Idéerna har ofta redan funnits hos dem, men inte uttalat som en affärsidé. Det handlar om att ha samma råvaror i omlopp så länge som möjligt och på så sätt skapa ett värde för slutkunden utan att köpa nya råvaror, säger Johan Vestberg.
Ann Strandberg på Edvardssons bekräftar den bilden.
– Vi har blivit bättre på att lyfta det vi redan gör och blivit medvetna om vilken fördel vi har. Vi har blivit hemmablinda och kanske inte sett den potential ur ett hållbarhetsperspektiv som finns i vår långsiktighet med otroligt slitstarka möbler som kan varieras och renoveras. Vi har till exempel tio års garanti på våra stolar, det vet jag inte om någon annan har, säger Ann Strandberg.

Första kunden i affärsmodellen är restaurang Mamma Mia som under en kort semesterstängning fått sina stolar restaurerade och ommålade till nyskick. Stolarna köptes från Edvardsson 2007. Tidigare stolar restaurangen haft har hållit ett par tre år innan de fått kasseras. Nu har stolarna från Edvardssons klarat det hårda slitaget i restaurangen i 14 år.
Vi har inte varit med om något liknande, så när vi nu ville snygga till restaurangen valde vi att renovera stolarna istället för att köpa nya, säger Alberto Sternad, ägare av Mamma Mia. Edvardssons tog stolarna till fabriken. Där lossades skruvarna, stolarna limmades och skruvades på nytt och målades om.
– Det är viktigt att få fram att företag är öppna för att jobba hållbart. Det är en vinst för till exempel restauranger och skolor att kunna återbruka gamla möbler genom att renovera dem och slippa köpa nya möbler, och det är viktigt att det finns bolag som ser affärsmöjligheterna och kan erbjuda det här. Det är en win-win-situation för såväl slutkund som företag och hållbarhet, säger Helena Näsström.

Publicerat