Näringsliv

Rapakivi mer än röd granit

Sommaren överträffade alla förväntningar hos grundarna av Örnsköldsviks senaste friluftsbutik. Såväl ö-viksbor som turister har hittat till butiken på Storgatan där friluftsartiklar säljs i andra hand.

– Vi har fått så fin respons, det har verkligen varit en riktig ego-boost att stå i butiken, säger Maria Alsén som driver Rapakivi tillsammans med svägerskan Hanna Alsén.
Idén till kommissionsbutiken väcktes hos Hanna efter en jordenruntresa 2018.
– Efter det insåg jag och sambon att vi ägde alldeles för många prylar. När vi skulle sälja bort dem var det inte så enkelt. Jag hittade ett koncept som underlättade för oss och insåg att Örnsköldsvik skulle vara en perfekt plats att starta en friluftsbutik med det här upplägget.
Konceptet innebär att privatpersoner lämnar in kläder och prylar de inte längre använder. Artiklarna säljs i butiken och en del av intäkten betalas sedan ut till inlämnaren.
För Hanna var det självklart att fråga sin svägerska om att starta företaget gemensamt.
– Hon har kunskapen och rätt personlighet, vi kompletterar verkligen varandra, säger Hanna. Mia är den som har ordning och reda, struktur och stenkoll på kvalitet och produkter.
Maria svarade ja utan att tveka och hon tvekar inte heller när hon i sin tur ska beskriva Hanna.
– Hanna är idékläckaren som inte ser några hinder. Så många gånger vill jag stanna upp och fundera men då är det Hanna som säger att det där löser vi sedan och så kör vi. Vi är en som gasar och en som bromsar.

Under sommaren har det varit stor efterfrågan på klassiska vandringsbyxor men även sovsäckar av bra kvalitet. Nu när hösten kommer är det skaljackor och tunnare dunjackor som gäller och vandringskängor.
– Vi har utrustning och kläder för alla sorters äventyr, även de enklaste, säger Hanna. Vi finns här för alla och inga prylar är för gamla, bra prylar håller länge.
Maria och Hanna har båda ett genuint friluftsintresse och de svarar gärna på frågor och ger tips till sina kunder.
– Det är en del av idén, att ge fler män-niskor chansen att upptäcka näräventyren som finns här, säger Maria. Alla kan inte lägga pengar på prylar men vår butik ger fler chansen att uppleva äventyret och det är en grundsten i vår affärsidé.

Publicerat