Friluftsliv

Snart går linbanan igen

Skuleberget ska bli Sveriges bästa friluftsdestination, och inom kort står den kanske viktigaste delen i den satsningen klar – den nya linbanan.

Det har gått oerhört snabbt att få till den nya linbanan. Den gamla stängdes sommaren 2019 och när det visade sig att det skulle vara bättre att bygga en ny än att renovera den gamla började Kramfors kommun med upphandlingsprocessen i juli förra sommaren. Själva arbetet med liften kom igång i augusti och på mindre än ett år är det nu nära en invigning.
– Helt otroligt! säger fritidschef Patrik Asplund, blickar upp mot den mäktiga konstruktionen och berättar att arbetet har flutit på bra.
– Vi har haft riktigt bra entreprenörer och underentreprenörer, och alla har klarat sig från corona.

Huvudentreprenören MND Sverige AB har använt sig av flera underentreprenörer från bygden. Platschef med ansvar för att riva den gamla anläggningen och få den nya på plats, har varit Jonas Hörnfeldt, Docksta Maskin AB.

Bakgrunden till en av de största och viktigaste satsningarna i Höga Kusten-området på många år är förstås den ökande besöksnäringen. Kramfors kommun vill, tillsammans med lokala aktörer, utveckla Skuleberget till Sveriges bästa friluftsdestination – man vill skapa ett dragplåster för hela Västernorrland.
Totalkostnaden för linbanan samt ett antal övriga åtgärder i projektet Skulebergets utveckling hamnar på cirka 38 miljoner kronor och Kramfors kommun har gått in med 10,3 miljoner. Tillväxtverket har genom EU-programmet Mellersta Norrland bidragit med 19 miljoner, Region Västernorrland med 6,7 miljoner och Docksta BTK har satsat 2 miljoner.
– Kramfors kommun räknar med att insatsen på 10,3 mkr kommer att betalas tillbaka. Delvis via kommande driftsbolag men även med alla kringeffekter som inflyttare, nya jobb, skatteintäkter och ökad kringomsättning hos företagen i området, säger Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef på Kramfors kommun, som betonar att Skuleberget bidrar med stark attraktionskraft för hela regionen och har stor betydelse ur ett besöksnäringsperspektiv.

– Genom fortsatt utveckling stärks konkurrenskraften för hela området, där Skuleberget med världsarvet och Skuleskogen blir en motor för övrig besöksnäring i Västernorrland. Den ekonomiska satsningen från både nationellt, regionalt, kommunalt och lokalt håll är viktig och stimulerar och möjliggör betydelsefull utveckling i hela landet. I detta fall gynnas särskilt den lilla orten Docksta i Kramfors kommun, Höga Kusten-området och Västernorrlands län. Framgångsreceptet är tillsammansarbete mellan det offentliga och privata och att ta vara på det lokala engagemanget. Det finns ett starkt driv i Dockstaområdet, den nya linbanan för med sig fler privata satsningar som i sin tur genererar fler arbetstillfällen, vilket är fantastiskt roligt, säger Susanne Königson.

De 79 korgarna på den nya linbanan, som tillverkats av en fransk konstruktör och ska ta passagerarna nästan 257 höjdmeter upp med den dryga kilometerlånga konstruktionen, monterades under helgen, och i tisdags gjordes en första besiktning. Korgarna tar fyra personer – den gamla linbanan tog bara två – och kapaciteten kommer att ligga på 600 personer i timmen under sommaren. Vintertid blir den dubbelt så hög.

Tanken var att Kramfors kommun skulle upphandla ett driftsbolag för att sköta lin-banan men på grund av pandemin valde man istället en annan lösning tillfälligt.
– Första året driftas liften av Kramfors kommun. Vi kommer att ha 8-10 anställda i sommar, kanske fler om det visar sig behövas. Sedan vill vi ha en riktigt bra entreprenör som vill utveckla det här området. Det finns stora förutsättningar här och liften är bara början, säger Patrik Asplund, som ser fram emot invigningen.

Planen var att öppna för allmänheten 18 juni, men datumet har flyttats fram till 22 juni för att hinna med en extra inspektion.

Publicerat