Du är här

2021-05-15 - Motor

Kommer den hålla i sig?

En elbil blev för andra gången i svensk historia den mest nyregistrerade modellen under en månad. Elektrifieringen har gått i snabb takt under årets inledande månader, men kommer den att hålla i sig?

Elektrifieringen av den svenska fordonsflottan går allt snabbare och inte oväntat påverkades nyregistreringarna under april månad av förändringarna i bonus malus-systemet.
– Uppgången beror till stor del på ökade registreringar inför förändringarna inom bonus malus-systemet som trädde i kraft 1 april, som försämrade för samtliga personbilar och lätta lastbilar förutom för elfordon, säger Mattias Bergman, vd på BIL Sweden.
Totalt registrerades strax under 22 000 nya personbilar under månaden, varav andelen laddbara bilar uppgick till strax över 43 procent, vilket kan jämföras med samma månad föregående år då de laddbara bilarna stod för 22,6 procent av den totala nyregistreringen under månaden.
– Under april månad ökade nyregistreringarna av elbilar som väntat, med 368 procent samtidigt som laddhybriderna ökade med 41 procent. Den stora skillnaden bland de laddbara bilarna förklaras av regeringens justeringar inom bonus malus-systemet den 1 april. Laddhybriderna ökade kraftigt i mars inför att bonusen skulle minska med i genomsnitt 10 000 kronor och elbilarna minskade då elbilskunden inväntade bonushöjningen. Den höjda bonusen, från 60 000 till 70 000 kronor, gav en kraftig uppgång för elbilarna som nådde det näst högsta antalet i aprilregistreringarna, säger Mattias Bergman.
Den allt snabbare elektrifieringen märks inte bara i den senaste månadsstatistiken. Hittills i år har de laddbara bilarna stått för över 37 procent av den totala nyregistreringen.

För andra gången i svensk historia toppades också listan över de mest nyregistrerade modellerna av en elbil. Första gången var december förra året då Volkswagens ID.3 blev den mest eftertraktade bilen under en månad. I april var det återigen Volkswagen som knep förstaplatsen, denna gång med den nya elbilsmodellen ID.4. Totalt nyregistrerades 1 444 exemplar av modellen i landet och närmast efter kom Volvo med modellen S/V60.
– Det är oerhört glädjande att våra nya el-bilar tas emot så väl av de svenska bilköparna. Vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken med vår nya elbilsfamilj har fått en riktig rivstart, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
Den tidigare vinnaren ID.3 tog en mer blygsam placering i topplistan över månaden och fick dela en nionde plats med Toyota Corolla.
Branschorganisationen Bil Sweden fortsätter dock att beskriva marknaden som ryckig, dels till följd av rådande pandemi, men även på grund av förändringarna av de ekonomiska förutsättningarna som både skett och kommer att ske senare under året.
– Förutom att den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar slopades vid årsskiftet så höjs även förmånsskatten generellt med cirka 25 procent från 1 juli. Alla dessa förändringar gör att vi tidigast under andra halvåret kommer kunna se de reella effekterna i nyregistreringarna. Vi bedömer dock att försämringarna av nu beslutade styrmedel gör att ökningstakten av laddbara fordon kommer att avta efter 1 juli och att Sverige får svårt att nå klimat-målen om inte justeringar görs, säger Mattias Bergman. 

 

Dela med dig av denna artikel på: