Motor

Superglad för sin supermotard

Passionen för motorcyklar väcktes redan som barn. Nu har hon äntligen fått sin egen.
– Jag skriker och är överlycklig när jag lyckas med ett trick, säger Moa Strömgren, stolt ägare till en KTM 450 EXC.

Dagen innan Moa Strömgren, 19, träffar 7an kraschar hon för första gången med sin första egna motorcykel. Nu har hon ont i ett finger och båda armbågar.
– Jag försökte komma högre upp och då tog inte bromsen som jag ville, jag drog över. Men alla kraschar någon gång, det är så det är, säger Moa vars nyköpta supermotard – en för landsvägskörning registrerad och ombyggd motorcross – samtidigt fick sina första lackskador och en sned peg (som sitter på varsin sida om hjulen för att exempelvis skydda kåpor och kopplingshandtag).
Det misslyckade försöket att köra på ett bakhjul vill hon inte kalla lika mycket för stuntkörning som för ett trick. Och känslan när allt tvärtom bara klaffar beskriver hon som:
– Underbar. När hojen bara glider framåt med rätt balanspunkt, utan att tippa framåt eller bakåt, då ... då känns allt så smidigt. Nu tränar jag på att bli mer bekväm och hålla längre, jag har bara kört min hoj en vecka och kanske varit uppe i fem sekunder. Det finns de som kan köra hur länge som helst, säger Moa.
För att sedan tillägga:
– Men jag skulle aldrig dra upp på bak-hjulet i stan, bland trafik och människor tycker jag att man ska ha respekt. En del säger sig kunna kontrollera det, men jag tycker ändå att det är fel.
För till största del handlar Moas passion för motorcyklar om gemenskap och umgänge. De vänner som delar intresset träffar hon flitigt, även utan de tvåhjuliga ögonstenarna.
– Med en hoj får man så mycket mer än körning; det är vänskap som bara den och alla vill varandras bästa. Samvaron är underbar. Vi kan fara ut och äta eller chilla med varandra om det är dåligt väder. Men oftast kör vi.

Passionen delar Moa med sin sambo Pontus som också kör motorcykel. Men det var hennes tio år äldre bror som väckte den.
– Mamma berättar hur jag som barn stod på bron med hans stora handskar på händerna när han skulle köra, då var jag redo. Då ville jag vara med. Jag kan inte beskriva lyckan när jag fick den här hojen, tidigare har jag lånat, och den är allt jag velat ha. Den betyder allt, jag tar hand om den som om den vore levande.
I dag jobbar hon på hemtjänsten i Arnäs. Där vet både kollegor och brukare allt om hennes fritidsintresse.
– De vill gärna höra, det är otroligt många som tycker det är kul och intressant. Varje gång jag kommer frågar de om hojen och hur det går.

Samtidigt finns det andra som inte alltid uppskattar Moas och hennes vänners intresse. En supermotard låter högt och att köra på bakhjulet, även på en större parkering, är polisiärt en gråzon. Pierre Nyström, polis i Örnsköldsvik, berättar att den som medvetet stör eller tar ett medvetet risktagande i sin körning kan få böter för störande körning eller vårdslöshet i trafik.
– Det finns ingen regel som säger det är olagligt att köra på bakhjulet och det är bra att ha ett intresse i stället för att sitta hemma, men man måste hitta formerna för det. Det finns många nyanser i detta och vi gör bedömning från fall till fall. Att hålla en marginal till regelverket för att vara säker på att inte hamna i trubbel är bra, säger Pierre.
Om det är Moa själv väldigt medveten.
– Det är ett problem att inte ha ett inhägnat ställe att vara på. Vi försöker ta hänsyn och vill varken störa andra eller vara ute på vägarna där trafikanterna är, det hör inte till. Optimalt skulle vara en större parkering utanför stan. Det skulle vara hur bra som helst om vi fick kontakt med kommunen för att komma fram till någon sorts lösning, säger Moa Strömgren och berättar att unga med intresse för supermotard och stuntkörning blir allt fler.
– De som inte kört förstår inte frihetskänslan. Tänker man på de som kör fort kan det vara läskigt, men det handlar inte om fart. Jag skriker och är överlycklig när jag lyckas med ett trick. När det bara är jag och min motorcykel, då finns inga problem i världen.

Moas supermotard
KTM 450 EXC, 2008.
Bensin, sex växlar.
120 kilo tjänstevikt, original.
Ombyggd bakram, från aluminium till stål.
Tillsatt "stuntram" (för att stående köra på bakhjul).
Byte av drev från 45 kugg till 61 kugg bak (fram 13 kugg, original).
Två extra ok för stuntbroms.
9 kw motoreffekt.
Lackad av CP Lack i Hörnett (bl.a. bakdrev, kick, fotpinnar, stöd, lock till kopplingsolja).

 

Publicerat