Näringsliv

Vinnare under Företagarkvällen

För 14:e året i rad så anordnades igår Företagarkvällen i Örnsköldsvik, där några lokala företagare prisades. Här hittar du samtliga pristagare under kvällen.

På grund av covid-19 så blev årets arrangemang bara en digital tillställning som du kan titta på här ovanför. 

Samtliga vinnare under kvällen var:

Årets företagare: CARITA SJÖBERG, GREENS OPTIK
Motivering:
I 100 år har de synts på Storgatan och med ledorden kompetens, service och omtanke värnar man det lokala och har ett brinnande engagemang för en livskraftig och personlig stad. I nya lokaler blickar Greens optik nu klarsynt fram mot kommande 100 år.

Övriga nominerade: 
Olow Sjöblom, Sjöbloms sjukvårdsutrustning.
Lars Olov Magnusson, Magnussons transport.

Prisutdelare:
Priset delas ut av Företagarna till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som fungerar som en förebild för andra företagare.

Årets nyföretagare: CLAS BERGMAN, C-CON ÖVIK AB
Motivering:
Efter många års erfarenhet med att utreda, inventera och montera märkning på rör, tankar inom kemisk- och processorienterad industri uppstod möjligheten för Clas att ta steget fullt ut och satsa vidare på sin affärsidé. Med målet att skapa trygga arbetsplatser samt minimera utsläpp till luft och vatten har företaget C-con hittat sin alldeles egen nisch, vilket även
visar sig i en ökad lönsamhet och antal anställda.

Övriga nominerade: 
Lantboa.
Hälsobaren i Norrland.

Prisutdelare:
Delas ut av Nyföretagarcentrum till en företagare vars företag inte är äldre än tre år och där företagaren skapat en verksamhet som uppvisat ett tillfredsställande resultat. Företagaren är också genom sitt entreprenörskap ett föredöme för andra och blivande företagare.

Årets besöksnäringspris: SCANDIC ÖRNSKÖLDSVIK
Motivering:
Scandic Örnsköldsvik välkomnar numera sina gäster till vad de själva
kallar Höga Kustens vardagsrum! Med destinationens varumärke i åtanke har Scandic skapat ett smakfullt hotell i genuin Höga Kusten-anda. Hotelldirektör Anders Nilsson och hotellchef Maria Tresö visar tillsammans med sin personal vad det innebär att överträffa gästens förväntningar – där värdskapet och stoltheten för Örnsköldsvik och Höga Kusten genomsyrar gästens upplevelse.Scandic Örnsköldsviks storsatsning och fördubbling av antalet bäddar bidrar starkt till destinationens attraktionskraft för både nationella och internationella gäster.

Övriga nominerade: 
The Chef by the Sea.
Strandkaj Kök & Bar.

Prisutdelare:
Priset beslutas av Cesams styrelse (bestående av köpmän, fastighetsägare och kommunen), Höga Kusten Destinationsutveckling AB och Örnsköldsviks Handel.

Årets normbrytare: TORD SANDIN, Sandin Cargo
Motivering:
En engagerad ledare med mjuka värden i fokus. Tord jobbar
målmedvetet för att stärka åkeribranschen som arbetsgivare,
både i sitt eget företag Tord Sandin Cargo och för branschen i
stort genom arbete i styrelser och nätverk. Tord vill genom sitt
normbrytande arbetssätt nå sin vision om att vara den bästa
arbetsgivaren i åkeribranschen.

Övriga nominerade: 
Cina Molin.
Jenny Lundkvist.

Prisutdelare:
Priset går till person, företag eller organisation som har modet att bryta mot gängse tankemönster och rådande normer, är kreativ och nyskapande.

Årets exportpris: P.J JONSSON & SÖNER
Motivering:
Med en lång tradition av framsynt konstruktion och tillverkning med kunden i fokus har PJ Jonsson & söner tagit sin export till en ny nivå.

Övriga nominerade: 
Johanna Forsberg AB/ High Coast Creative.
SWG Produktion AB.

Prisutdelare:
Exportpriset är ett nytt pris som delas ut av Handelskammaren och Örnsköldsviks industrigrupp för att lyfta fram möjligheten att vara verksam på andra marknader än den svenska och på så sättutvidga sin affärsidé. Syftet med priset är att visa goda exempel på exporterande företag samt att stimulera fler företag att utveckla sin verksamhet genom att satsa på en internationell marknad.

Årets marknadsföringspris: ANKI BERGLUND & MARIA WIKLUND, UGGLAN MODE & DESIGN
Motivering:
För kreativ omställning av marknadsföring och tjänster under pandemin.
Varorna visas smakfullt upp i sociala medier, webbshop har utvecklats och
kunder erbjuds videosamtal, hemleverans och upphämtning utanför butiken.
Sedan flytten från Sund till centrala Örnsköldsvik paketerar Ugglan dessutom helhetsupplevelser i genomtänkta gruppevents med modevisning,
shopping och enklare förtäring.

Övriga nominerade: 
Q4 Ekonomi.
High Coast Creative.

Prisutdelare:
Ett nytt pris som tilldelas någon som förtjänar att uppmärksammas för driv och god kvalitet i sitt kommunikationsarbete. Pristagaren kan lika gärna verka i en liten som en stor organisation och bedöms för sin egen insats utifrån förutsättningarna. Marknadsföreningens medlemmar (kostnadsfritt) får nominera kandidater.

 

Publicerat