Nationell Patientenkät är återkommande undersökningar där personer som besökt vården får svara på olika frågor om hur deras upplevelser runt besöket har varit. Under fjolåret så fick slumpvis utvalda personer som besökt en akutmottagning fått svara på frågor inom sju kategorier: helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering, information och kunskap samt tillgänglighet. Baserat på patienternas svar så har sedan ett värde på mellan 0 till 100 tagits fram för att representera nöjdheten där ju högre värde innebär desto bättre nöjdhet.
Resultatet visar att patienter i Västernorrland är i det stora hela nöjda med sina upplevelser på akutmottagningar, och att Västernorrlands akutmottagningar även får ett värde något över vad genomsnittet för riket är. Jämför man värdena med rapporten från 2016 så har även länets resultat ökat i fem av sju kategorier:
-
Helhetsintryck
Västernorrland 2020: 87,7
Riket 2020: 85,7
Västernorrland 2016: 87,0
Riket 2016: 82,8 -
Emotionellt stöd
Västernorrland 2020: 79,0
Riket 2020: 78.1
Västernorrland 2016: 76,1
Riket 2016: 72,7 -
Delaktighet och involvering
Västernorrland 2020: 81,6
Riket 2020: 80,8
Västernorrland 2016: 78,6
Riket 2016: 78,1 -
Respekt och bemötande
Västernorrland 2020: 86,2
Riket 2020: 84,9
Västernorrland 2016: 85,1
Riket 2016: 82,5 -
Kontinuitet och koordinering
Västernorrland 2020: 79,8
Riket 2020: 78,9
Västernorrland 2016: 80,4
Riket 2016: 80,1 -
Information och kunskap
Västernorrland 2020: 71,9
Riket 2020: 70,6
Västernorrland 2016: 67,2
Riket 2016: 65,2 -
Tillgänglighet
Västernorrland 2020: 86,1
Riket 2020: 84,9
Västernorrland 2016: 86,4
Riket 2016: 85,0
– Region Västernorrland ligger över rikssnittet i samtliga kategorier. Det är glädjande för oss som utför akutsjukvården och ett kvitto på att våra invånare har tillgång till en bra akutsjukvård, säger Kurt Pettersson, hälso- och sjukvårdsdirektör, på regionens hemsida.
Klicka här för att komm till Region Västernorrlands hemsida där du kan läsa mer.