Motor

I elbilstankar?

Med en allt större laddbar fordonsflotta ökar också utbudet av begagnade hybrid- och elbilar, vilket gör att fler kan ha råd att köra fossilfritt i framtiden. Men vad ska man tänka på innan man slår till och köper en begagnad miljöbil?

2020 blev ett starkt år för andrahandsmarknaden för personbilar. Tvärt emot vad många förutspådde var intresset under förra året rekordstort och intresset för just laddbara bilar var särskilt stort, en trend som bland annat Blocket märkte av. Under året såldes 109 procent fler elbilar på försäljningsportalen jämfört med 2019. Försäljningen av miljöbränsle- och hybriddrivna personbilar ökade också, dock med betydligt blygsammare 41 procent jämfört med året innan.
Är du en av många som går i elbilstankar och funderar på att köpa en begagnad laddbar bil måste du precis som vid köp av en fossildriven bil göra din hemläxa.
– En elbil är klimatsmart och du får både en låg milkostnad och en låg servicekostnad. Innan du slår till finns det dock ett antal saker att fundera på, för att undvika att det i slutändan blir en dålig affär både när det kommer till inköp och till drift, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Det första du bör göra är att se över vilka laddningsmöjligheter du har. Bor du exempelvis i en hyresrätt eller en bostadsrätt är det inte säkert att fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen kan erbjuda den typ av laddning som din bil kräver.
– Kontrollera att du kan ladda din bil hemma, men även vid behov vid arbetsplatsen eller längs vägen. Det går rent tekniskt att ladda bilen via vanliga eluttag, men då det är osäkert ur elsäkerhetssynpunkt bör du i stället använda en laddbox, det går dessutom snabbare. Dubbelkolla också så att alla originalkablar medföljer i köpet, annars kan det bli dyrt att köpa i efterhand.

Bor du däremot i eget hus är laddningsmöjligheterna större, men ytterligare en investering.
– Från och med 1 januari 2021 införs ett nytt skatteavdrag för privatpersoner som investerar i grön teknik, som till exempel laddboxar till elbilar. Stödet är på högst 50 000 per person/år och ger rätt till avdrag av 50 procent av installationskostnaden för laddboxar. Det nya gröna stödet liknar rotavdraget och gör det möjligt för köparen att ta del av skattelättnaden direkt.
Det kommer dock, trots stödet, handla om många tusenlappar och ska räknas in i nästa steg inför bilköpet – den ekonomiska kalkylen.
– En elbil kostar betydligt mindre att köra per mil jämfört med en bil som drivs på bensin eller diesel. Elbilen kräver ofta mindre service men är å andra sidan ofta dyrare i inköp. Gör därför en kalkyl på den totala kostnaden för ditt bilägande. Det finns många gratistjänster att använda – till exempel miljofordon.se som är en gemensam tjänst från kommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Räkna också på hur mycket det kostar att försäkra bilen och fråga försäkringsbolaget om deras försäkring är elbilsanpassad.
Först när den ekonomiska kalkylen har fallit väl ut är du redo att på allvar börja leta efter din framtida laddbara bil.
– Olika elbilar har olika lång räckvidd, fundera därför först på hur ditt räckviddsbehov ser ut. När du sedan bestämt dig för en bil är det viktigt att fråga säljaren om den faktiska räckvidden och helst ska du provköra bilen så att du får se den faktiska energiförbrukningen vid blandad körning. Tänk på att förbrukningen kan variera kraftigt beroende på temperatur, väg därför in i kalkylen hur mycket du kör under respektive årstid.

I vanlig ordning inför ett bilköp ska man kontrollera fordonet ordentligt, men till skillnad från fossilfria bilar så tillkommer batteriets skick i kontrollen.
– Det är svårt för en elbilsköpare att kontrollera skicket på batteriet, därför är det viktigt att i stället säkerställa att det finns skriftlig information kring batteriet och dess garanti. I vissa bilar går det dock att läsa ut batteriets återstående kapacitet i bilens informationsmeny.

 

Publicerat