Du är här

2021-02-06 - Nyheter/Reportage
  • 2021 års Majblomman. Virtuell.
  • Hamdha Faiz, Härnösand. 2021 Majblomma affisch. Foto: Frida Sjögren/Majblomman

Majblomman säljs digitalt

Fjolårets försäljning av Majblomman påverkades kraftigt av pandemin. I år har barnrättsorganisationen Majblommans Riksförbund ställt om och tänkt nytt. 2021 säljs Majblomman, vars intäkter går till barn i behov av ekonomiskt stöd, enbart digitalt.

Från och med 15 april kan 2020 års Majblomma köpas via nätbutiker som startas och tillhandahålls av barn i hela Sverige genom Majblommans egen app. Samtidigt, på liknande sätt, säljs 2021 års Majblomma –  som är helt virtuell – av vuxna privatpersoner och företag som vill starta egna insamlingar.
– I år är det viktigare än någonsin att köpa majblommor och samtidigt har det aldrig varit så enkelt att delta. Det känns spännande att planera för en insamling som gör att alla kan vara med, säger generalsekreteraren Tove Lindahl Greve.

2021 års virtuella Majblomma är designad av tre skolungdomar och har en tyllbotten och kronblad som påminner om vilda djur.

Årets affisch, som går att köpa i Majblommans digitala blombutik, är designad av tolvåriga Hamdha Faiz från Gerestaskolan i Härnösand. Traditionen att donera ett affischmotiv till organisationen startade för över 100 år sedan med konstnären Carl Larsson varefter flertalet kända namn bidragit under åren. Hamdha är den hittills yngsta kreatören.

 

Dela med dig av denna artikel på: