Nyheter/Reportage

Projekt ska öka Höga Kustens måltidsturism

Det nya projektet SMAK63 ska göra Västernorrland och Höga Kusten till ett ännu attraktivare område för måltidsturism.

Måltidsturismen är ett av de områdena som växer starkast inom besöksnäringen, skriver Höga Kusten Destinationsutveckling i ett pressmeddelande. SMAK63 är en gemensam satsning mellan Västernorrland, Jämtland Härjedalen och norska regionen Trøndelag vars syfte är att höja konkurrenskraften och skapa attraktiva smakdestinationer längs den 63:e breddgraden. Genom att nå ut till entreprenörer inom måltidsturismen och öka kunskapsutvecklingen så vill man marknadsföra de lokala smakerna och därmed också få fler som besöker områdena längs Nordens gröna bälte just för att uppleva smakkulturerna.
– Det finns en enorm efterfrågan efter upplevelser med smak av platsen. Det känns fantastiskt roligt att vi nu kan lansera Sveriges & Norges första kunskapsnav och utbildningar för att producera måltidsupplevelser. Vi hoppas detta kommer ge företagarna en ökad kunskap och lönsamhet och vi är stolta över att ha skapat ett verktyg som ger stort värde för måltidsturism i regionerna, säger Eva Jilkén, projektledare för SMAK63.

Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling, säger att inom Höga Kusten så kommer man under projektet att jobba med Höga Kustens tillgångar som utgångspunkt.
– I Höga Kusten jobbar vi med utgångspunkt i våra tillgångar: natur, kulturarv, tid, gemenskap och smaker och vi ser framemot att erbjuda våra besökare ytterligare reseanledningar och upplevelser i vårt område – samt längs hela Nordens gröna bälte, breddgrad 63.

Inledningsvis så sjösätts projektet mellan perioden februari – april med digitala utbildningsprogram i form av bland annat workshops, inspirationsföreläsningar, mingel och digitalfika med lokala smaker samt coaching för deltagarnas individuella behov. Målsättningen med utbildningen är att sprida inspiration kring de lokala smakerna och att deltagarna ska lära sig att producera minnesvärda måltidsupplevelser med smak av platsen och samtidigt ta mer betalt. 

 

Publicerat