Motor

Sämre förutsättningar för miljöbilar nästa år

Nya förslag från regeringen kan komma att hämma omställningen till mer miljövänliga bilar under kommande år. Det menar Bil Sweden i en ny analys och pekar på flera förslag som kommer att påverka hela fordonsmarknaden i fel riktning.

Fordonsmarknaden har gått trögt sedan coronapandemin drabbade Sverige. Men det finns en vinnare under pandemin och det är miljön. Under pandemin har andelen laddbara bilar av det totala antalet nyregistrerade bilar ökat och bara under november månad stod de för 38,7 procent av personbilsregistreringarna. Men den positiva trenden med allt fler laddbara bilar på de svenska vägarna, det vill säga laddhybrider och rena elbilar, kan komma att hämmas ordentligt. Det menar Bil Sweden i en nyligen presenterad analys av regeringens och dess samarbetspartners aviserade förslag som man menar kommer få negativa konsekvenser för fordonsmarknaden i Sverige.
– Flera av Januaripartiernas förslag i budgeten bedömer vi är bra för den omställning som fordonsindustrin gör, bland annat satsningarna på laddinfrastruktur, reduktionsplikten och satsningarna på forskning. Däremot är vi bekymrade över förändringar som föreslås för lätta fordon eftersom de nu riskerar att bromsa upp den positiva utveckling vi har för laddbara bilar och därmed försena klimatomställningen, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

I sin analys pekar Bil Sweden på flera förslag som man menar kommer få negativa konsekvenser både för den totala fordonsmarknaden och för andelen laddbara bilar. Enligt regeringens förslag ska den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar upphöra vid årsskiftet och dessutom vill man höja förmånsvärdet för bilar som registreras från och med den 1 juli nästa år kraftigt, på årsbasis med flera tusen kronor.
– Företag har historiskt sett spelat en viktig roll för fordonsmarknaden vid teknikskiften då de investerar i ny teknik och nya modeller. En risk med en höjd förmånsbeskattning är att många kommer att välja bort förmånsbil, för att i stället välja en äldre bil, och helst en så pass gammal att den inte drabbas av bonus malus-systemet, det vill säga en bil som är äldre än tre år, säger Mattias Bergman.

Utöver dess förslag kommer flera förändringar att ske inom bonus malus-systemet den 1 april 2021, bland annat sänks bonusen för laddhybrider för de flesta modeller med 8 000-10 000 kronor. En annan förändring är att bilar med koldioxid-utsläpp på 61-70 gram per kilometer inte längre blir berättigade till bonus samtidigt som de fossildrivna bilarna kommer att åka på en kraftigt höjd malus, det vill säga fordonsskatt under den nya bilens tre första år. Dessutom vill samarbetspartierna att bonusen som betalas ut till de som köper klimatbonusbilar ska krävas tillbaka om bilen exporteras inom fem år.
– För totalmarknaden för personbilar räknar vi med en nedgång på mellan 10-12 procent för 2021 i jämförelse med om man skulle behålla dagens system. Det som också bekymrar oss är att den fina utveckling vi sett vad gäller laddbara bilar nu kommer att bromsa in. Vår tidigare prognos hade en andel laddbara bilar på cirka 40 procent för 2021, men nu riskerar andelen laddbara att stanna upp på årets förväntade nivå, cirka 30 procent och öka svagt 2022. Detta är mycket olyckligt eftersom det försenar omställningen och försvårar möjligheten att nå våra gemensamma klimatmål, säger Mattias Bergman.

Publicerat