Du är här

2020-11-08 - Motor

Laddinfrastrukturen kan hämma fossil omställning

Allt fler väljer att köpa en laddbar bil i Sverige och med varje ny bil så ökar efterfrågan på publika laddstationer. Men laddinfrastrukturen hänger inte med den snabba försäljningsvågen. Det visar en färsk undersökning från M Sverige.

Antalet laddbara bilar har ökat i rekordfart hittills under året, trots rådande coronapandemi. Exempelvis var andelen laddbara bilar hela 34 procent av det totala antalet nyregistrerade personbilar under september månad – nytt rekord. Försäljningen av elektrifierade bilar spås fortsätta i takt med att nybilsmarknaden, som haft det tufft under coronapandemin, börjar återhämta sig och hittills i år står laddbara bilar för 27,9 procent av alla nyregistrerade personbilar i Sverige.

Men i takt med att antalet laddbara bilar ökar i Sverige ökar även efterfrågan på publika laddstationer, men laddinfrastrukturen hänger inte med. Det menar konsumentorganisationen M Sverige i en ny granskning.
– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

I dag finns över 150 000 laddbara bilar på de svenska vägarna, men antalet publika laddpunkter är inte i balans, något som M Sverige ser allvarligt på. Om inte laddstationerna snabbt börjar öka för att möta efterfrågan riskerar det att påverka svenskarnas intresse för att köpa elektrisk bil, vilket kan motverka omställningen till en fossilfri fordonsflotta.
”Det måste vara enkelt, lättillgängligt och attraktivt att ladda sin bil, oavsett var i Sverige man bor. Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser – som att tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddbara bilar”, skriver M Sverige i pressmeddelande.

Granskningen som M Sverige gjort är inte den första, men effekten av den verkar ha uteblivit. Precis som i förra årets granskning anses bristen som allra störst i Stockholm och Uppsala län. Bara i Stockholm skulle det behövas över 4 000 laddstolpar bara för att täcka dagens behov.
– I de flesta län krävs en ordentlig ambitionshöjning. Skillnaderna är orimligt stora och ger oss konsumenter väldigt olika förutsättningar att kunna leva med en laddbar bil.

Granskningen visar också att Skåne tappat i rankning i balansen mellan ladd-bara fordon och laddstolpar och stod för en av de värsta försämringarna. Ifjol var antalet laddstolpar på en bra nivå, men i år har de inte ökat i takt med de laddbara bilar som har tillkommit.
– Södermanland och Kronobergs län får också en rejäl bakläxa. De laddbara bilarna har på ett år blivit 60-70 procent fler, men man har bara byggt några enstaka nya laddstolpar. Det ger bottenplaceringar i jämförelsen, säger Caroline Drabe.

Men det är inte alla län i Sverige som får bakläxa. I Västra Götaland har antalet laddbara bilar ökat mer än i Stockholm och Skåne, trots detta är antalet laddstoplar tillräckligt.

 

Dela med dig av denna artikel på: