Motor

Upp i det blå

Skevroder, höjdroder och sidoroder besiktas. Bränslenivån kontrolleras, likaså hjulen och att alla sprintar sitter där de ska. Säkerheten är A och O.
– Och så kollar vi så att motorn är kvar… skämtar flyginstruktör Lasse Arnkvist innan vi kliver in i det lilla planet, en Ikarus C42. Några minuter senare befinner vi oss på 2 000 fot och jag får själv ta över spakarna – en härlig frihetskänsla.

Mellansels Flygklubb bildades i juni 1940 och nyligen hölls 80-årsfirande, som på grund av coronasituationen fick bli internt och inte som ett stort öppet hus med flyguppvisning och annat skoj, vilket var ursprungsplanen. Men förhoppningen är att återkomma med ett publikt event nästa år. I väntan på det kan flygklubben glatt konstatera att medlemsantalet ökar sakta men säkert, och att de lyckats utbilda tio nya piloter bara under de två senaste åren.
– Vi hade en som tog certifikat förra veckan, berättar klubbens ordförande Daniel Kajhager, och flyginstruktören Lasse Arnkvist, som också är flygplatschef, fyller i:
– Det var fjärde certifikatet i år, det är inte vanligt att en klubb får fram fyra nya piloter samma år. Och ifjol hade vi sex nya.
Antalet medlemmar har stigit till 67 i dagsläget och förutom att klubben har två egna Ikarus C42 – en ultralätt flygplansmodell – i sin ägo så har medlemmarna tillsammans ytterligare 19 plan. Många av dem var uppställda på Mellansels flygfält när vi fredagen 25 september lyckades pricka in en riktigt fin höstdag för flygning.
– Man får åka långt söderut för att hitta en så stor flygklubb med så fina förutsättningar. Vi har egna flyginstruktörer, en besiktningsman och en flygläkare. Vi besitter tillsammans mycket kunskap och vi kan nog säga att vi är centrum för privatflyget i Norrland, säger Daniel.

Eftersom Mellansels flygfält ligger så bra till för ett stopp med möjlighet att tanka så har klubben då och då även besök av utländska flygentusiaster. Här har det mellanlandat flygare från exempelvis Tyskland, Frankrike och Spanien, och i somras fick man besök från Danmark.
– Det här är en av de flitigast använda flygplatserna i landet, ibland får man snurra på väntplats för att kunna landa, berättar Malte Eurenius, som själv tog sitt flygcertifikat när han gick i pension vid 66 års ålder.
– Året efter köpte jag mitt eget plan, säger Malte som nu är 72 år – men långt ifrån äldst i flygklubben.
Nestorn är Arne Sjöblom, 85, som dessutom har ett eget fält att landa på hemma i Gottne.
– Arnes fält är ingen enkel landning, det gäller att vara exakt, berättar Malte, men Arne kontrar snabbt:
– Flyger man för högt är det svårt att landa.
Arne har flugit UL-plan i 25 år och har absolut inga planer på att sluta.
– Det finns ingen åldersgräns, flygläkaren avgör om du är kapabel att flyga.
Flyghistorierna avlöser varandra i snabb takt när medlemmarna samlas i klubbstugan över en kopp kaffe och en skiva wienerbröd, och det är uppenbart att de har roligt tillsammans.
– Vi kom med fem plan till Edsbyn i somras, dom hade inte varit med om något liknande, berättar Malte.
På hemsidan finns bilder från en tur som fyra av medlemmarna tog till Dala-Järna i början av september, och ifjol höst drog man iväg till Gideå för grillning med inte mindre än elva plan. Flygklubben har också ett nära samarbete med Gideå Flygklubb, och dessutom med Åviken Fly Camp som drivs av en av klubbens stora flygfantaster, Mats Norberg.

Vid vårt besök hade medlemmarna totalt för i år kommit upp i 445 flygtimmar på klubbens två flygplan, vilket är ett historiskt rekord. Flygningar som också är viktiga för bekämpningen av skogsbränder. Eftersom de flyger så flitigt kan de snabbt upptäcka bränder och rapportera in dem.
– Man har alltid koll på omgivningen när man är ute och flyger, säger Malte.
Mellansels Flygklubb visar sig vara klart mansdominerad, enda kvinnan i sällskapet med certifikat är Gudrun Lidfalk som tog det vid 67 års ålder.
– Det var min man Åkes fel. Jag hade aldrig haft en tanke på att ta flygcert, så det kom som en överraskning, säger Gudrun och berättar lite om tjusningen med att flyga UL-plan.
– Man sitter som i ett lufthav och känner vinden, det är härligt.
Medlemmarna i klubben efterlyser förstås fler flygintresserade kvinnor, och dessutom vill man försöka locka ungdomar.
– Allt fler är intresserade, men det gäller att få dem att gå från intresse till handling. Vi behöver kämpa mer för att locka hit ungdomarna, säger Daniel, som med sina 38 år själv är bland de yngsta i klubben.
Tidigare sysslade han mycket med bilar och motorcyklar, nu har dessa blivit ett transportmedel för att ta sig till Mellansels flygfält.
– Flyg handlar om så mycket – navigation, teknik, meteorologi, säkerhet och hur männi-skokroppen reagerar. Det är väldigt roligt och intressant.

Ett eget flygcertifikat kan man alltså ta hos Mellansels Flygklubb, och när man väl har sitt certifikat behöver man underhålla sina flygkunskaper, vilket innebär minst tolv timmars flygtid per år samt tolv starter och landningar.
– Erfarenhet är viktigt, och det enda som gäller är att flyga, säger skolchef Tore Karlsson. Ingen flygning är den andra lik, och ingen landning är den andra lik.
– Men har man väl lyckats med starten så är landningen inga problem, man måste ju ned, kontrar nestor Arne med ett leende och glimten i ögat.
Själv fick jag förstås inte landa på egen hand under min första flygning där jag provade på att spaka ett UL-plan – och det ska nog både jag och min pedagogiske flyginstruktör vara glada för. Lasse tog däremot, som väntat, ned oss på säkrast möjliga sätt – och kanske har han väckt flygintresset hos en 58-årig skrivbordsnisse.
Nu när hösten färglägger träden i glödande nyanser och vintern snart är här, så tro inte att flygningarna tar någon paus. Medlemmarna i Mellansels Flygklubb monterar helt enkelt skidor på planen.

Mellansels Flygklubb

Antal medlemmar: 67
Ordförande: Daniel Kajhager
Hemsida: www.mellanselsfk.se
Korta fakta:
Bildades 1940 under namnet Norra Ångermanlands flygklubb. Då utgjorde segelflygverksamheten grunden. Motorflygverksamheten kom igång efter 1945.

1975 invigdes Mellansels Flygplats av Kungliga Svenska Aeroklubben, KSAK. Fältet driver klubben i egen regi.

Klubben bedriver UL-motorflygning och äger två Ikarus C42, ett tvåsitsigt plan med max startvikt på 450 kg som flyger med en hastighet av cirka 170 km/h och har en räckvidd på cirka 100 mil. Planen hyrs också ut.

Att ta ett UL-certifikat innebär cirka 40 timmars teori och 25 timmars flygträning. Totalkostnaden blir 40 000-45 000 kronor. Flygträning kan påbörjas när man fyller 16 år och certifikat kan utfärdas när man fyllt 17 år.

Örnsköldsviks Modellflygklubb håller numera också till på Mellansels flygfält.

Publicerat