Nyheter/Reportage

Husums nya Ica jubilerar

Ändrade köpbeteenden och en bit från stadskärnan – då kan det behövas tänkas stort och nytt.
– Det gäller att sticka ut och vara en personlig butik med trevlig känsla, säger Daniel Backlund som efter en rejäl reno-vering och tillsammans med sin fru Marika denna vecka firar ett år som ägare av Ica Supermarket Husum.

Det är något av en dröm som slagit in för Daniel och Marika Backlund, som torsdag 1 oktober firar ett år som ägare av Ica Supermarket i Husum. Det efter en stor renovering och ett flertal satsningar på nya inslag längs hyllorna; för den som inte besökt butiken sedan midsommar, när den stora merparten var färdigställd, står den knappt att känna igen. 
– Butiken var väldigt välskött när vi tog över, men jag har alltid haft en vision om vilken typ av butik jag själv vill driva. Personligen brinner jag för frukt och grönt, det är en butiks hjärta. Men har man samtidigt en dålig chark, exempelvis, då väljer kunderna ändå att handla någon annanstans, säger Daniel om det helhetsgrepp han längtade efter att få ta i och med Husumflytten från Ramsele.
Med nya kyl- och frysdiskar, ny fruktavdelning, nytt deli, bageri och jäs-skåp och detaljer som automatisk brödskivare, försäljning av räkmackor och sushi samt förlängda öppettider är nu målet att inga husumbor ska känna ett behov av att handla i stan. 
– Alla har basvaror, det gäller att sticka ut och vara en personlig butik med trevlig känsla. Det ska vara roligt att handla. Samtidigt har köpbeteendet ändrats de senaste 15 åren, i dag har en kund mindre tid. Där tror vi på att erbjuda färdig lunch eller middag, eller något ätbart till singelkvällen, säger Daniel apropå tillkomsten av den nya deli-hörnan fylld av egenkomponerade lådor med varierande rätter. 

Responsen från kunderna har varit positiv och Daniel är själv nöjd med det nya.
– Nu handlar det om att sätta organisationen med alla nya rutiner, vi jobbar numera på ett annat sätt, med exempelvis delin. Titta på om vi behöver backa och plocka tillbaka någon produkt vi tog bort. Vi uppskattar om kunderna flaggar för något som saknas – en viss senap, eller vad som helst. Det går alltid att prova. 
Nu ser Daniel och Marika framtiden an.
– Vi har en god känsla. Personalen är fantastisk och brinner för det de gör. De är en oerhörd stor del i att vi lyckats få till en, i mitt tycke, fräsch butik med bra sortiment.
Riktigt klara för i år är de dock inte. Vecka 44 blir de tre kassorna två i antal, samtidigt som två diskar med så kallad själv-checkout, inte att förväxla med scanning, ska till.
– Det är för att tillmötesgå framtiden, förhoppningen är att man som husumbo också ska känna att det går fort att handla på hemmaplan. Vi pratar också mycket om hur vi ska möta näthandeln, det är en ständig förnyelse i branschen och vi kommer hela tiden vara på tå.
Hur kommer det märkas att ni firar ett år denna vecka?
– Om det inte fanns corona hade vi nog ordnat med utetält, grillning och tårtbjudning. Men vi vill så klart inte uppmana till någon folksamling just nu. När vardagen däremot återgår till det normala – då utlovar vi baluns.

 

Publicerat