Du är här

2020-09-26 - Övrig kultur
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström

Mästare på K-pop

De umgås nästan varje dag, lär sig hårt koreograferade danser och kan prata hur länge som helst om deras stora, gemensamma passion.
– K-pop är en livsstil, säger Sonja Bakelova i den prisade Ö-viksgruppen S.L.E.A.K.

– S.L.E.A.K. är familj.
Amanda Juliusson, 20, nämner det bara i förbifarten, som om det vore den naturligaste saken i världen. Lisa Eriksson, 18, och Sonja Bakelova, 27, nickar snabbt och igenkännande – att så är fallet är uppenbarligen lika självklart som att det blir blött när det regnar. 
– Vi träffar varandra nästan varje dag, S.L.E.A.K. tar upp hela livet. Jag vet knappt vad jag gjorde innan, säger Lisa och får igenkännande kommenterar av de övriga i trion.
Ändå var det bara för två år sedan de först möttes, medlemmarna i dansgruppen som formades på H1 Sliperiet under påsklovet 2018. Då som en blygsammare skara på fem personer jämfört med dagens medlemsantal på 18; en tillväxt som skett i takt med att en viss musikgenre från Sydkorea spridit sig över världen och fått allt fler anhängare: 
K-pop.
– Allt är bra med K-pop, säger Sonja om deras stora gemensamma intresse. 
– Musiken, dansen, artisternas personlighet. De har hela paketet, fyller Lisa i. 
– Kläderna, koreografin. Showerna, som är jättehäftiga, kompletterar Amanda. 

K-pop, koreansk pop, utgör sedan den senare delen av 2000-talet den stora merparten av den så kallade koreanska vågen, tidigare mestadels bestående av K-drama (koreanska såpoperor), som med hjälp av sociala medier svept över Asien, Mellanöstern, Europa och Amerika. Musikgenren beskrivs som dansant, med smittsamma melodier och perfekt koreograferade videor och live-uppträdanden. 
Att lyssna på K-pop innebär vanligen att sätta sig in i den koreanska kulturen, lära sig språket och ofta bilda ett starkt emotionellt band till sina favoritartister. Något som musikgenrens omfattande marknadsföring gärna hjälper till med och fansen är snabba på att ta till sig.
– Vi ser på sociala medier hela tiden, grupperna har så mycket content med bloggar, youtube, livestreams och fans-interactions att man nästan inte har tid att se allt, säger Lisa. 
Amanda tar fram ett album av gruppen ATEEZ och plockar ut innehållet. Där inne döljer sig häften, idolkort och en stor plansch. Längst ner i lådan hittas sedan själva skivan. Men den ligger för det mesta kvar.
– Vi streamar i stället. Fast vi köper ändå skivorna eftersom vi vill supporta grupperna, säger Amanda och berättar att albumen kan komma i en mängd versioner med varierande idolkort och design.
– Vi vet att det bara är marknadsföring och man blir ju lite fattig, säger hon och ler.
– Ja, det blir lite som: ”Take my money”, skrattar Sonja.
– Men det är värt det, fastslår Lisa.
Samtidigt finns det djupare underströmmar i K-pop-rörelsen. Med miljontals fans är det lika lätt som det är vanligt att med diverse k-pop-hashtaggar flöda bort rasistiska och sexistiska kommentarer och inlägg på sociala medier. Att Donald Trump möttes av tomma läktare under tidigare konvent, berodde också till stor del på k-pop-fans som bokat upp platserna för att aldrig komma dit. När den populära gruppen BTS donerade en miljon dollar till Black Lives Matter, var fansen inte heller sena med en egen insamling för att matcha summan.

Det är kort mellan skratten när tjejerna pratar om sin passion. Gemenskapen, berättar de, är stor inom både K-popen och S.L.E.A.K. Inte undra på när de träffas nästan varje veckodag för att umgås och dansa i sin lokal på H1 Sliperiet. Ett flertal konserter har de också sett under åren, i både Stockholm, London och Paris. 
– K-pop är en livsstil. Vi kollar på K-pop, snackar om K-pop och dansar K-pop. Och vi har utvecklats enormt med dansen, säger Sonja.
Det visar inte minst de priser gruppen vunnit. I fjol korades de till Svenska mästare i K-pop, under en tävling i Linköping, alldeles nyligen kom de tvåa i ”K-pop cover dance online contest 2020” och av kom-munen har de fått ett välkommet kultur-stipendium. Deras Youtube-kanal får också allt fler följare. 
– Det är helt klart en bekräftelse, säger Sonja. Men att bli stora som andra covergrupper inom K-pop, som kan ha miljoner följare, är inte målet. Vi försöker vara nöjda med de videor vi lägger ut, utvecklas – och ha kul!

Lisa 
Favoritartist:  NCT, SuperM, ATEEZ.
Ultimate bias: Ten.

Amanda 
Favoritartist:  VICTON, Stray Kids, MONSTA X.
Ultimate bias: Holland (Go TaeSeob).

Sonja
Favoritartist: SuperM, NCT, AleXa.
Ultimate bias: Taeyong.

Liten K-pop-ordlista
Hallyu: Den koreanska vågen.
Bias: Favoritmedlemmen i en grupp.
Ultimate bias: Ens favorit inom K-pop. 
Stan: Dedikerat fan.
Maknae: Den yngsta i en grupp.
Fighting: Uppmuntra någon att kämpa.
Lightstick: Ett speciell designad ljusstav som fans lyser med på konserter.
Aegyo: Agera på ett gulligt sätt.

SLEAK’s 7 låttips för nybörjaren
SuperM – Jopping
KARD – Bomb Bomb
NCT U – Baby Don’t Stop
Red Velvet – Psycho
DAY6 – I wait
A.C.E – SAVAGEG
WSN – Pinky Star

Dela med dig av denna artikel på: