Du är här

2020-09-05 - Nyheter/Reportage
  • Foto: Leif Wikberg
  • Foto: Leif Wikberg
  • Foto: Privat
  • Foto: Privat
  • Foto: Privat
  • Foto: Leif Wikberg

Ester är hemma igen

Hon sjönk i slutet av 30-talet och hittades 2012 mirakulöst på botten mellan Järvön och Trysunda. Bärgningen och renoveringen av Ester är därefter en fantastisk historia och meningen var att hon skulle charmera människor vid diverse regattor i Sydeuropa.
Men pandemin har gjort att Ester är tillbaka i Örnsköldsvik.

I mer än 70 år låg en av dåtidens absolut snabbaste segelbåtar, och med ett skrov av sällsynt elegans, på havets botten. Fram till den dag för drygt sju år sedan då Per Hellgren, Bo Eriksson och Jan Olof Backman hittade henne.
Sedan dess har det skrivits spaltmil om Ester och om den omfattande renoveringen. I seglingskretsar har det skapat uppståndelse och stor fascination och hon har upprepade gånger fyllt många sidor i inhemska och utländska branschtidningar. Vid Monaco Classic Week förra året vann hon dessutom och i överlägsen stil priset för bästa renovering.

Sagan om den vackra, och nära mytomspunna, kappseglaren skulle alltså fortsätta i Frankrike med omnejd. Men konsekvenserna av coronapandemin innebar att ägarna bestämde sig för att ta hem henne igen till Örnsköldsvik. Sedan en tid tillbaka finns hon tillgänglig för grupper och företag att provsegla tillsammans med två rutinerade besättningsmän.
– Vi ger den möjligheten även under september och sedan får vi se vad som händer. Det ska genomföras ett ägarmöte först, men klart är att Ester kommer att övervintra i Örnsköldsvik, säger Bosse Eriksson.
Han är spindeln i nätet som i nära fyra år arbetat åtta timmar om dagen, tillsammans med eritreanerna Yohanes Mebrahton och Giles Gilbert, för att få Ester i sitt nuvarande och fantastiska skick.

Anledningen till Esters existens var det viktiga racet Tivolipokalen mot Finland under tidigt 1900-tal. Sverige vann mot Finland, men succén tog inte slut där. Hon fortsatte vinna alla 29 race som hon anmälde sig till och var då den, utan tvekan, snabbaste båten i den storleken.
1915 försvann hon och ingen såg henne igen förrän 1933 i dåligt skick. Sist man såg henne tävla var på en midsommarregatta på Ulvön 1937 där hon inte oväntat var snabbast. När Per Hellgren började forska och tillsammans med Bosse Eriksson blev nyfiken pekade den första informationen på att hon fanns någonstans på västkusten.

Resten är en synnerligen rolig och mycket imponerande historia.

Ester

Typ: Fenkölsracer.
Byggd: 1901.
Total längd: 15,30 meter.
Längd i vattenlinjen: 8,04 meter.
Bredd: 3 meter.
Djupgående: 2 meter.
Segelarea: 108,4 kvadratmeter.
Varv: Stockholms båtbyggeri AB.
Läs mer på: www.ester1901.se

 

Dela med dig av denna artikel på: