Nyheter/Reportage

Lanserar lokal design

Äntligen ska deltagarna i programmet eXpression Design få visa upp vad de jobbat med under det senaste året. En unik satsning har resulterat i hela 17 produkter, formgivna och producerade i Örnsköldsvik.

En låda med smakprover på lokal design från Örnsköldsvik har i dagarna landat hos inredningsmagasin, arkitekter, influencers och branschfolk över hela landet. På fredag är det dags för lansering efter ett år av hårt arbete där 17 kreatörer har gått från idéstadiet till färdiga produkter i programmet eXpression Design, ett samarbete mellan eXpression Umeå och det kreativa nätverket High Coast Creative i Örnsköldsvik.
– Det har varit ett grymt kul och lärorikt år både för deltagarna och för oss, säger Maria Persson, projektledare. Pandemin gjorde att vi fick ställa om till digitala träffar och även tillverkarna har behövt anpassa sig men alla har haft en förståelse och vi har hittat vägar framåt tillsammans. När jag ser tillbaka på första träffen och nu ser alla färdiga produkter, då får jag lite gåshud.

Den ursprungliga planen var att presentera resultatet på Formex i Stockholm. Nu blir det i stället en digital lansering.
– Vi förstod ganska tidigt att Formex skulle ställas in och började fundera på hur vi skulle kunna förmedla upplevelsen av en mässa och behålla den taktila känslan som mötet med produkten ger, säger projektledare Johanna Forsberg. Lådan med materialprover blev en del av lösningen. I lådan finns även spår från Höga Kustens natur som kanske får finnas kvar hos någon av mottagarna som en påminnelse.
Imorgon fredag 28 augusti klockan 12.00 är det dags för lansering och den kommer intresserade kunna följa på Facebook.
– Det blir livesändning via vår facebooksida High Coast Creative tillsammans med några kreatörer och tillverkare, säger Maria. På vår hemsida visar vi upp samtliga produkter och i korta filmer får vi möta kreatörerna i hemmamiljö, i studio eller där inspirationen föds. Filmerna ger en bild av ett kreativt Höga Kusten som vi inte hade kunnat förmedla genom att enbart finnas med på Formex.
– Det är kul att flera produkter till och med blivit uppsnappade innan själva lanseringen och bland annat fått vara med på Formex trendutställning. Vi hoppas att det är en för-smak av det intresse som kommer att finnas för alla produkter efter lanseringen, säger Johanna.

 

Publicerat