Utställning

Dra åt skogen

Örnsköldsviks museum & konsthall har under en period varit stängt på grund av coronapandemin, men från och med den här veckan är det öppet igen – dessutom med en ny utställning.

Dra åt skogen – det är rubriken på museets nya utställning, som egentligen är två nya utställningar och dessutom omfattar en tredje, som redan visats under en period. Lite rörigt? Så här hänger det ihop:
Utställningen ”Artedi, fiskarna och fisket” öppnade sista februari och handlar bland annat om Peter Artedi, naturvetaren som föddes 1705 i Anundsjö och blev historisk som iktyologins fader, det vill säga den vetenskap som studerar fiskar. Artedi blev också nära vän med Carl von Linné.
Nu när museet öppnat igen inrymmer den stora utställningslokalen på entréplanet en konstutställning med fokus på natur.
– Vi älskar ju naturupplevelser och vi nöjer oss inte med att hitta dem enbart i skogen, säger curator Ulf Edberg, som satt samman en utställning med såväl gamla som nya konstverk blandat med fotoprojektioner och videoverk.
Här visas bland annat en gammal olje-målning av Ragnvald Hellgren, ett brusande vattenfall, intill Emma Abrahamssons mobil-telefoninspelade instagrampublicering av en porlande bäck. På golvet nedanför växer Emmas tovade svampar och mossor upp ur springorna i golvplankorna.
Teckningar, och en kalhyggesskulptur, av Christer Carlstedt; handblåsta glasbubblor av Erika Kristofersson Bredberg, fastsatta på en liggande trädstam; ett antal stora naturfotografier av Knotan – eller Tobias Arnerlöv som han egentligen heter – projicerade på en vägg samt Elin Maria Johanssons videoverk ”Ön”, med ett olycksbådande mörkt moln, är andra delar av utställningen.
– Den här påminner mig om min barndom när man låg och tittade på saker under vattnet, berättar Ulf och visar en stor målning av Olof Ahlström.
På väggen mitt emot Ahlström sitter Ingela Nilssons ”365 dagar”, färglagda kvadratiska papperslappar som bygger på hennes morfars väderleksdagbok från Västergensjö. Ingela har kopplat en speciell färg till varje dag – en sorts färgdagbok.
Naturen är en gemensam nämnare för alla verk i utställningen, dessutom har alla konstnärer anknytning till Örnsköldsvik.
Nu på fredag står även den tredje delen av ”Dra åt skogen” klar. På museets översta plan handlar det om friluftslivshistoria, på flera olika sätt. Här har bland annat en campingplats byggts upp och bland föremålen finns klassiska Splitkein-skidor, tillverkade i Örnsköldsvik, samt en 3 000 år gammal skida som hittats i en mosse i Trehörningsjö.

Inför nyöppningen av museet har butiken vid caféet fått sig en uppfräschning och här säljs bland annat lokala hantverk. För att fortsätta skydda både besökare och personal från eventuell smitta så har det satts upp plexiglasskivor i både receptions- och cafédisken, och caféborden har placerats glest ­– så nu är museibesökarna välkomna igen.

Publicerat