Du är här

2020-05-09 - Motor
  • Foto: Privat
  • Foto: Privat
  • Foto: Privat
  • Foto: Privat
  • Foto: Privat
  • Foto: Privat
  • Hans Nordin. Foto: Privat

Pontus en dröm i original

Tack och lov finns det fortfarande ganska gott om gamla fina båtar. Långt ifrån alla är dock utrustade med sin originalmotor.
Men här lever Åke Grundbergs och barnbarnet Hans Nordins möbel fortfarande i ursprungsutförande.

Motorbåten heter Pontus, en C G Pettersson-ritad skönhet i hondurasmahogny som Nisse Sundin, på uppdrag av Åke Grundberg, byggde på Dockstavarvet. Hon, namnet till trots, var färdig 1937 till priset; 2 375 kronor inklusive leverans.
Sedan drygt tio år tillbaka är båten k-märkt av Sjöhistoriska museet och fortfarande finns det en och annan ö-viksbo som minns berättelserna om dåtida Pontusklubben i Örnsköldsvik.
– Det var ett antal herrar som tillsammans med morfar gjorde diverse strandhugg med hjälp av Pontus. Till det hörde många trevligheter i form av mat och dryck, berättar Hans Nordin.
Han blev ägare till båten under tidigt 90-tal. Då hade den stått på land i flera år utan sjösättning och motorn; en Kermath Sea Flyer på cirka 65 hästkrafter, mådde inget vidare. 
– Bland annat var avgaslimpan sönder-rostad. Jag fick kontakt med skicklig motor-renoverare i Enköping som till en början dömde ut motorn, men som så småningom fick den ursprungliga motorn åter i den ur-sprungliga båten.
Hans Nordins kärlek till den fina gamla Pettersson-båten hör naturligtvis ihop med historiken och kopplingen till hans närmaste släktingar.
– Jag har många Pontus-minnen från min barndom. Bland annat en ganska sträng order om att hålla avstånd till båten när den låg vid bryggan, säger Hans och skrattar.
Numera sjösätts Pontus ganska sent och tas upp på land igen relativt tidigt.
– Eftersom jag inte längre är bosatt i Örnsköldsvik sker vårrustningen första veckan på semestern. Tack vare en hjälpsam granne lyckas vi greja det och trots att det är en mahognybåt är det ett ganska praktiskt båtägande. Det går naturligtvis att fixa och feja hur mycket som helst, men ansträngningarna hör ihop med ambitionsnivån.
Innan Pontus går till vintervila igen brukar det bli ett par varv runt Burön och kanske en och annan avstickare. Den amerikanska originalmotorn, som drivs på bensin och erbjuder en marschfart på nära 15 knop, mår numera prima och ett nytt kapell och lanternor är de små förändringarna som gjorts sedan premiärturen 1937.
Hans Nordin är nöjd över att till och med varvräknaren i original numera pryder instrumentbrädan.
– Enligt kvittot kostade den 50 spänn.

 

Dela med dig av denna artikel på: