Skola & utbildning

Distansstuderar tillsammans

För årskurs ett och två på gymnasieskolorna i Örnsköldsvik är det numera distansstudier som gäller. Det kräver en hel del disciplin av eleverna och eget ansvar för att jobbet blir gjort. Agnes, Klara och Milly väljer att göra jobbet gemensamt.

Två veckor har passerat sedan beskedet kom att gymnasieskolans undervisning ska bedrivas på distans. Det blev en snabb förändring, från en dag till en annan. Milly Säker Kjellqvist och Agnes Lideskog läser Naturprogrammet på Nolaskolan. Tillsammans med Klara Engblom, som läser Samhällsprogrammet på Höga Kusten Teoretiska gymnasium, genomför de sina skoldagar tillsammans.
– Vi tycker det går mycket bättre att plugga tillsammans så vi turas om att komma till varandra så länge vi alla är friska, säger Milly som är den som står för husrummet den här dagen. När de inte ses fysiskt kopplar de upp sig på länk för att fika tillsammans och hjälpa varandra.
Efter beslutet om distansundervisning fick eleverna en kort information på skolan om hur det skulle gå till. Nolaskolan använder Microsoft Teams som verktyg för lektioner via länk medan Höga Kusten-gymnasiet använder Google Meet. Att tjejerna inte går på samma skola eller läser samma program tycker de inte är ett problem.
­– Även om vi sitter med helt olika ämnen går det hur bra som helst, säger Klara. Vi kan ändå hjälpa varandra.
Klara har alla sina lektioner uppkopplade och läraren med via länk. Varje lektion inleds med en genomgång och sedan arbetar eleverna självständigt medan läraren finns tillgänglig online. För Milly och Agnes är det oftast egna studier med inlämningsuppgifter som gäller, med två till tre lektioner på länk varje vecka.
– Jag tycker att det går bra och gillar att jag kan styra min egen tid mer nu, allt är friare men vi följer ju ändå vårt schema, säger Agnes. Det blir väldigt många inlämningsuppgifter och det är nog ett sätt att se så att vi gör det vi ska, som en närvarokoll.
Tipsen från skolan till eleverna är att se till att följa schemat, ta raster och att hitta på belöningar till sig själva. 
– Vi hoppar över raster ibland och jobbar på i vår takt för att kunna ta en längre paus eller bli klara lite tidigare på dagen, säger Milly. Ibland blir skoldagarna i stället längre än vanligt eftersom vissa uppgifter vi får för en lektion tar längre tid och vi vill helst inte avsluta lektionen innan uppgiften är klar.
Milly förklarar att hon tycker det är skönt att slippa sådant som kan störa på skolan men ibland saknar hon lärarens närvaro.
– Kemi är ett ämne jag tycker är lite svårare och där behöver jag fråga ofta och få snabba svar, men det fungerar ändå och jag skulle aldrig ha så bra arbetsdisciplin om jag var ensam när jag pluggade.

Beslutet om distansundervisning gäller fram till måndagen efter påsklovet eller tills annat beslut fattas. Tjejerna är medvetna om att det skulle kunna bli aktuellt med skola på sommarlovet men det är inget de tänker på nu. Några prov har de inte heller behövt göra än så länge. Som så många andra är det en dag i taget som gäller. För vissa kurser får de en vecko-planering och för andra ges information vid varje lektion.
­– Vi planerar dag för dag, kollar att alla är friska och bestämmer om och i så fall var vi ska ses, säger Klara.

Det har blivit lunchtid och lugnet vid bordet bryts när tjejerna förflyttar sig till köket för att hjälpas åt att fixa käk. Samma dag som 7an hälsar på fattas beslutet att eleverna ska få hämta hem matlådor från skolan. Klara och Agnes bor i Bergom och är osäkra på om de kommer att hämta mat. 
– För mig som bor nära är det en bra grej, säger Milly. Även om jag tycker att det är lite konstigt att man låter eleverna komma samtidigt till skolan och hämta maten.

 

Publicerat