Motor

Coronaviruset slår hårt mot fordonsbranschen

Coronavirusets snabba spridning slår allt hårdare mot fordonsbranschen på global nivå. När tillverkare och fabriker stängs ner eller går på halvfart väntas långa förseningar, något som kan stoppa produktionen av nya bilar.

Delar av bil- och fordonsbranschen har redan drabbats hårt av coronavirusets snabba spridning i världen. Bland de drabbade finns bland annat Volvo. Biltillverkaren stängde samtliga fyra fabriker i landet i samband med det kinesiska nyåret och fabrikerna hölls sedan stängda längre än normalt på grund av restriktioner i landet kopplade till viruset. I mitten av mars var fortfarande två av fabrikerna stängda.
Ännu värre ser det ut för andra biltillverkare. Eftersom många fabriker, oavsett var de ligger i världen, är beroende av delar som kommer från fabriker i Kina, kan bristen på dessa delar påverka produktionen både i Europa och övriga delar av världen. Bland annat spår Goldman Sachs, en av världens största investeringsbanker, att Japans fem största bilproducenter, Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi och Mazda, kan förlora upp emot 1,6 biljoner dollar på grund av viruset. Samma bank uppskattar också att den globala bilförsäljningen kan sjunka med hela 3,5 procent i år till följd av viruset.
– En ECU (huvuddator i exempelvis en bil, reds.anm.) är en komplicerad produkt. Den kan bestå av hundratals komponenter som har levererats av olika underleverantörer. Om en komponent saknas kan det leda till försening av huvuddatorn. Coronaviruset har fått stora konsekvenser och de kan bli ännu större. De dagliga uppdateringarna i media visar hur mycket osäkerhet det finns, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges fordons-verkstäders förening.

Även restriktionerna i Italien kan komma att påverka biltillverkningen på en global nivå. Den italienska bromstillverkaren Brembo, vars fabrik ligger i regionen Lombardiet i norra Italien, levererar nämligen bromsar till flera stora bilfabriker. Skulle dessa restriktioner utökas och påverka arbetarnas möjlighet att ta sig till jobbet samt godstransporter kan detta påverka produktionen hos uppskattningsvis hälften av världens biltillverkare. 

Andreas Lindegren (CC)

 

Publicerat