Nyheter/Reportage

Från idé till produkt

Steget från idé till färdig produkt kan för en kreatör kännas omöjligt långt och komplicerat. Programmet eXpression Design ger verktygen som behövs för att våga ta det steget.

– Programmet är en del av projektet Re-designing the future och det ges i samarbete mellan eXpression Umeå, Företagarna, Örnsköldsviks kommun och nätverket High Coast Creatvie, förklarar Johanna Forsberg, programansvarig. Vi erbjuder verktygen men det är kreatörerna själva som ser till att det blir verklighet.
Sedan i höstas har ett tjugotal kreatörer i Örnsköldsvik tagit del av föreläsningar och workshops som ska ta dem från skiss till färdig produkt på marknaden. Med i projektet finns även lokala, tillverkande företag som kreatörerna samverkar med.
– Vi vill synliggöra värdet av samspelet mellan kreatör och producent, säger Johanna. Målet är lokalproducerade produkter men ett viktigt syfte med projektet är att kreatörerna ska växa i sitt företagande, skapa hållbara samarbeten och stärka sin lönsamhet. 

På schemat står bland annat pitchträning, studiebesök hos tillverkare, kurser i E-handel, affärsstrategi, prissättning, varumärkesbyggande, och försäljning. Numera ges träffarna även digitalt men några deltagare finns med fysiskt på plats.
Jonas Forsberg är fotograf men i projektet jobbar han med en idé inom ett helt annat område.
– Det här ger mig möjlighet att testa tillverkningen av min idé, för att se om den går att serietillverka och hur dyr den blir, säger Jonas. Kontaktnätet vi får är värdefullt och även att få tillgång till labben hos eXpression i Umeå.
Bildkreatören Victoria Säker berättar att projektet fick henne att våga testa en idé hon haft länge.
– Jag har hittat en lösning på ett problem jag själv har och som jag förstått att jag delar med många andra, säger Victoria. Här får vi stöttning hela vägen och kan bolla saker tillsammans. Det blir en energi där vi lyfter varandra.

Ett av de tillverkande företagen är Edvardssons i Bredbyn. De har tagit emot två grupper på studiebesök och följer nu fyra av kreatörerna i tillverkningsfasen.
– Det känns bra att kunna hjälpa dem som har idéer och vill satsa, säger företagets vd Ann Strandberg. Jag vet ju hur svårt nästa steg är, att nå ut med sin produkt. Det är en utmaning som kräver en bra produkt och hårt jobb för att hitta rätt kontakter och kanaler.
I slutet av maj ska kreatörernas produkter vara klara att visa upp, först lokalt och sedan i ett nationellt sammanhang. För de deltagare som sedan vill gå vidare finns steg två i programmet med fokus på internationalisering och vidareutveckling.
– I maj öppnar vi upp anmälan för de som vill vara med när vi kör det här programmet igen till hösten, säger Johanna Forsberg. Är du kreatör och vill växla upp ditt skapande och företagande till nästa nivå tycker jag att du ska haka på.

 

Publicerat