I anläggningen så kommer restprodukter från skogs-, pappers- och massaindustrin att omvandlas till biobaserad råolja, vilket i sin tur ska användas till biodrivmedel inom sjöfarten.
– Sjöfarten förbrukar i dag över 300 miljoner ton fossila bränslen med höga svavelhalter årligen, som ger stora klimatpåverkande utsläpp. Därför börjar vi med sjöfarten, men samma teknik kan användas för att producera biodrivmedel för såväl flyg och bilar som biobaserade kemikalier, säger Adnan Cavka, teknik- och utvecklingschef på Sekab.
Teknologin som kommer att användas i anläggningen för att omvandla massan heter Goldilocks och är utvecklat av holländska Vertoro. Goldilocks gör det möjligt att låta restprodukter från skogs-, pappers- och massaindustrin omvandlas till biobaserad råolja. Det gör anläggningen unik då man tidigare i liknande anläggningar bara har kunnat skapa en typ av biodrivmedel, medan bioråoljan i den nya anläggningen kan raffineras till flera olika biodrivmedel.
– Globala utmaningar kräver globala lösningar. I det här samarbetet är vi två europeiska bolag som tillsammans verkar för att driva på en grön revolution i världen genom att ta fram kostnadseffektiva och hållbara alternativ till fossila bränslen, säger Michael Boot, vd på Vertoro.
Om cirka ett år är produktionen av biodrivmedel för sjöfarten planerad att starta.