Nördrummet

Spelrecension – Backworlds

Färgglada och charmiga områden, en söt liten varelse och kluriga pussel väntar dig i Backworlds.

Backworlds är ett litet indiespel utvecklat av Logic Embers, en spelstudio beståendes av Anders Ekermo och Juha Kangas (med hjälp av ljud- och musikskaparna Chris Randle och David Housden), och har varit under utveckling i runt tio år. Och att få se ett par utvecklare till slut släppa ett spel efter så lång tid är alltid roligt då det är allt för vanligt att många bara ger upp på projekt som drar ut på tiden.

Spelet är ett pusselplattformspel liknande spel som Braid, Thomas Was Alone eller Fez, och det du gör genom hela spelet är just att lösa pussel. Spelaren styr en varelse genom spelvärlden och har förmågan att måla i världen, något som öppnar upp för varelsen att kunna röra sig igenom en parallel värld. Den parallella världen har egna egenskaper och regler än den "vanliga" världen, och du använder den här förmågan att måla och manipulera mellan de två världarna, tillsammans med din kreativitet, för att varelsen ska kunna lösa spelets olika pussel. Att måla i världen kan till exempel låta varelsen ta sig igenom en vägg, frysa fast objekt eller ändra hur någonting beter sig, vilket är egenskaper som du sedan använder för att finna lösningarna på de olika pusslen.

Och det är just pusslen som får Backworlds att skina. 

Pusslen i spelet känns nämligen aldrig tjatiga eller återupprepade. Jag har inte tagit mig igenom hela spelet än, men utav vad jag har spelat så har jag inte stött på något pussel som bara har känts som att det var mer av samma sak. Ett av de svåra med pusselspel kan vara att göra just pussel som hela tiden känns nya, fräscha och kluriga, och Backworlds lyckas bra med just detta. 

Förutom att de hela tiden känns fräscha så har också pusslen en god blandning av klurighet och svårighet. För att låsa upp områden i spelet så måste du lösa ett visst antal pussel, och dessa går från att vara ganska enkla när de försöker lära spelaren någonting nytt till att bli riktigt kluriga och tvingar dig att gnugga hjärnbalken lite extra innan du får den där härliga aha-upplevelsen som låter dig lösa pusslet. Än så länge har jag inte stött på något pussel som jag känt varit omöjligt för mig att lösa men det har varit en hel del riktigt kluriga pussel, och jag skulle tro att ju längre in i spelet man kommer desto svårare kommer också pusslen att bli. Det kan vara värt att spela tillsammans med någon annan om du inte är någon som spelar mycket pusselspel så att ni är två hjärnor som försöker hitta lösningen istället för en.

Då det kommer till handling så finns det ingen fokus på handling i spelet, och spelaren ges inte heller någon förklaring från start till varför varelsen springer runt i världen och löser olika pussel. Men för den som tar sig tid och både spelar och utforskar så blir det tydligt att det är någonting som pågår. Och vad detta ”någonting” är för något är upp till spelaren att själv lista ut och är, förmodligen, också mångt och mycket upp till egen, fri tolkning. 

Grafiskt och ljudmässigt så har Backworlds kanske lite att önska. Inte för att varken grafiken, ljudet eller musiken är dåligt då allting har precis den indiecharm som man förväntar sig av den här typen av spel (särskilt musiken är riktigt mysig och härlig att lyssna på). Men då det finns många liknande indiespel ute på marknaden idag så får Backworlds det lite svårt att sticka ut vid en första blick. Indiespel, särskilt tvådimensionella plattformsspel och pusselspel, har helt enkelt blivit ganska vanliga och oavsett hur bra ett nytt sådant spel är så kan det få svårt att dra till sig folks ögon om det inte har något känt namn eller har marknadsfört sig på något vis som gör att det drar folks blickar till sig. 

Oavsett hur mysigt och charmigt Backworlds ser ut så har det helt enkelt inte tillräckligt i den grafiska designen som får det att sticka ut bland mängden. 

Men för den som inte ignorerar Backworlds baserat på en första blick och tar sig ann spelet så väntar ett härligt, charmigt och utmanande pusselspel. Allt du gör är att lösa pussel och pusslen känns hela tiden både fräscha och kluriga, och det finns någonting där att hämta både för pusselälskaren och för den som kanske inte spelar så mycket pusselspel. Backworlds lyckas också med det som jag tycker är det viktigaste med ett spel, vilket är att det är roligt. Backworlds är ett kul spel och de olika pusslen, båda svåra och lätta, är roliga att försöka lösa. Det kan bli lite svårt att slita sig när man väl har kommit igång och bara vill fortsätta lösa pussel efter pussel tills man kör fast.

Backworlds är kanske inte spel som sticker ut så mycket, men det ett roligt spel och ett spel som jag rekommenderar, särskilt för pusselälskaren. Spelet är mellan sex till tolv timmar långt, och med den billiga prislappen på runt 85 kronor (i skrivande stund) så finns det inte heller särskilt mycket anledning att inte ge spelet en chans. Det är inte ett perfekt spel, men det är ett underhållande spel. Vilket är allt som åtminstone jag personligen tycker är vad ett spel behöver vara.

Betyg: 5 av 7 sjuor.

Backworlds finns just nu att köpa till PC på Steam, med planerat släpp för Mac-datorer och Nintendo Switch.

Publicerat