Motor

Färre döda i trafiken

Trendbrott! Under 2019 omkom färre personer i trafiken jämfört med föregående år och Nollvisionens etappmål ser nu ut att vara inom räckhåll. Men för att trendbrottet ska bli bestående krävs delat ansvar mellan både förare, cyklister och fotgängare.

Debatten om hur Sverige ska lyckas uppnå den så kallade Nollvisionen, att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, har stundtals varit intensiv eftersom årsstatistiken pekat åt fel håll. Under 2018 ökade exempelvis antalet döda jämfört med året innan och summerades med över 320 döda i trafiken. Etappmålet om som mest 220 döda under år 2020 har verkat långt borta.

Men 2019 visar på ett trendbrott. Enligt preliminära siffror omkom 223 personer på de svenska vägarna under 2019, en minskning med över 100 personer jämfört med 2018 och 30 färre jämfört 2017.
– Som det nu ser ut är det möjligt att uppnå Nollvisionens etappmål för vägtrafiken som innebär högst 220 omkomna år 2020, men det kommer att krävas fortsatta insatser från alla inblandade parter, såsom myndigheter, organisationer och enskilda trafikanter, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen.

En av anledningarna till minskningen tillskrivs att polismyndigheten ökat sina trafikinsatser under året. Men för att fortsätta den positiva trenden krävs inte enbart ökade insatser från polismyndigheten utan även att både förare, cyklister och fotgängare tänker till. Årets sista och första månader brukar historiskt sett vara de mest dystra ur trafiksäkerhetssynpunkt. Under perioden november till februari, då det är som mörkast ute, sker också allra flest olyckor där fotgängare blir påkörda. Nästan fyra av tio olyckor under perioden sker efter det att solen gått ner, enligt en granskning av olycksstatistiken åren 2015–2018 som försäkringsbolaget Folksam gjort. 

Som förare gäller det att vara uppmärksam, som cyklist och fotgängare att använda cykelbelysning, reflexer och vara extra uppmärksamma när man exempelvis ska korsa en bilväg.

 

Publicerat