Näringsliv

Ökad julhandel i både butik och på nätet

Enligt siffror från betalföretaget Nets så slog julhandeln i Sverige ännu en gång rekord. Men trots att näthandeln dominerar så ökade även försäljningen inom detaljhandeln.

Under hela december ökade omsättningen för detaljhandeln, fysiska butiker, med 4 procent jämfört med 2018. Det genomsnittliga köpet minskade dock en aning, från 373 kronor till 360 kronor. Störst ökad omsättning såg butiker utanför storstäderna. 
– Det är glädjande siffror för den fysiska handeln som är under press från e-handeln. Det är tydligt att man fortfarande gillar att gå runt i butiker för att handla, kundupplevelsen i fysisk butik slår ju den på nätet alla gånger. Fysiska butiker har också fördelen av att ju närmare jul man kommer så finns det ändå ingen oklarhet kring leverans, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets, i ett pressmeddelande.

Då det kommer till näthandeln så sågs en ganska stor ökning jämfört med 2018. Totalt så genomfördes 11,7 procent fler transaktioner hos nätbutiker jämfört med föregående år.
– En stark tillväxt igen för e-handeln, trots att en stor del av julhandeln på nätet skedde redan under november. Siffrorna för både butikshandeln och e-handeln visar att båda kanalerna är fortsatt viktiga för kunderna. De butikskedjor som satsar på att koppla ihop sin butikshandel och e-handel gör alltså helt rätt, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

 
Publicerat