Motor

Hur mycket kostar nästa familjebil?

Miljöbäst är inte alltid bäst för plånboken. Det visar en sammanställning som Kvdbil gjort över vanliga svenska familjebilar. Som konsument finns tusenlappar att spara, utan att äventyra säkerheten.

Att köpa en ny familjebil är en kostsam investering som kräver både efterforskning och eftertanke. Förutom att bilen ska vara säker för alla familjemedlemmar spelar priset in och då inte enbart köpesumman. Att göra en kostnadskalkyl rekommenderas där man bland annat undersöker och räknar in vad bilen kommer att kosta i exempelvis skatt samt bränsle- och försäkringskostnader. Även bilens värdeminskning är viktig att ta hänsyn till när man räknar ut vad bilen kommer att kosta varje månad.
– Den enskilt största kostnaden för nya bilar är värdeminskningen. För en del modeller är det till och med så att värdet halveras under det första året, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på auktionssajten Kvdbil.
Gör man ett noggrant förarbete finns nämligen tusenlappar att spara. Det visar en sammanställning som Kvdbil gjort där de beräknat och prognostiserat alla kostnader för ett bilinnehav så som värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsle över en treårsperiod för ett urval av Sveriges vanligaste familjebilar. Rådet är tydligt.
– Vill man absolut ha en sprillans ny bil tycker jag det är viktigt att inte stirra sig blind på priset, utan att man ser till alla kostnader som följer av ägandet, säger Madeleine Fritz.

Sammanställningen visar att miljöbilar inte nödvändigtvis behöver vara det bästa alternativet för både miljön och plånboken, trots det bonus malus-systemet. Ladd-hybrider hamnar nämligen både i toppen och i botten i sammanställningen. Mitsubishi Outlander 2.4 plug-in hybrid visade sig vara billigast att äga, medan den dyraste visade sig vara Mercedes E 300 de S213.
– Att två laddhybrider sticker ut i varsin ände är verkligen intressant. Laddhybriderna har än så länge fördelaktiga skatteregler samtidigt som de vinner på högt bensin- och dieselpris. Men en del har riktigt höga försäkringspremier och servicekostnader. Det gäller att undvika dessa fallgropar
Det som främst avgör bilarnas månadskostnader är märke, motor och drivmedel.
– I korthet kan man säga att bilar från statusmärken med stora bränsleslukande motorer är de dyraste bilarna att äga, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på värdeminskning och bränsleförbrukning. 
Men det stämmer inte i alla avseenden.
– Exempelvis har Volvo, som de allra flesta i dag betraktar som premium, ofta ett betydligt högre andrahandsvärde än märken som BMW och Mercedes.
Något som jämförelsen mellan Mercedes E 200 Kombi S213 och Volvo V90 D5 AWD visar. Den förstnämnda har totalt sett lägre driftskostnader, men kan inte på långa vägar matcha Volvon på grund av ett lägre andrahandsvärde. Efter tre års ägande och normal körning är Volvomodellen cirka 20 procent billigare än Mercedesen.
– Två bilar som är väldigt snarlika, men där den ena kostar väsentligt mycket mer. Över tid handlar det om tiotusentals kronor för den familj som gjort hemläxan.

 

Publicerat